1
استادیار گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری دانشگاه شیراز
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه شیراز
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تولید دانشگاه شیراز
چکیده
امروزه رقابت به عنوان یک مفهوم اقتصادی بر توسعهی پایدار صنعت سفر و گردشگری تأثیر به سزایی گذاشته است. هدف از این پژوهش ارایه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری استان فارس مبتنی بر گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 میباشد. تحقیق حاضر به دلیل ایجاد درک و دانشی کاربردی برای مسئولان و سیاستگذاران صنعت گردشگری استان فارس در زمینه شناسایی و سطح بندی شاخص های مؤثر بر رقابت پذیری گردشگری، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است و از منظر روش جمع آوری داده، توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور نهایی کردن شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری در استان فارس از روایی محتوایی و با نظرسنجی از 10 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزه گردشگری استان فارس و جهت سطح بندی این شاخص ها از مدلسازی تفسیری ساختاری استفاده شده است. یافته های حاصل از انجام روش روایی محتوایی در نهایت 17 شاخص کلیدی در شش سطح را معرفی می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولویت صنعت گردشگری برای دولت کلیدی ترین شاخص در جهت افزایش رقابت پذیری صنعت گردشگری استان فارس بوده و جایگاه نازل ایران از منظر این شاخص در آخرین رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد بیانگر لزوم توجه روزافزون دولت به توسعه صنعت گردشگری است. از سوی دیگر شاخص هایی مانند نحوه برخورد با مشتری، پایداری توسعه صنعت سفر و گردشگری و شمار سایت های تاریخی ثبت جهانی بیشترین وابستگی را به دیگر شاخص ها داشته و تحت تأثیر آنها می باشند.
آذر، عادل؛ تیرزو، علی؛ مقبل باعرض، عباس و انواری رستمی، علی اصغر (1389). طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین؛ رویکرد مدلسازی تفسیری - ساختاری، مدرس علوم انسانی-پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 4 : 25-1.
اعظمی، موسی، جلیلیان، سارا و هاشمی امین، ناهید (1394). تحلیل آثار اجتماعی، اقتصادی و محیطی گردشگری پایدار (مطالعه موردی: روستای نوره)، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 4، شماره 14: 174-154.
بورقانی فراهانی، سهیلا؛ فرهنگی، علیاکبر و مشهدی، سحر (1392). تحلیل شاخصهای موثر بر توسعه گردشگری روستایی (پیمایشی پیرامون روستای گرمه)، مجلهی مدیریت دولتی، دوره 5، شماره1: 64-41.
تقوی، مهدی و قلی پور سلیمانی، علی. (1388). عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری. پژوهشنامه اقتصادی، سال 9، شماره 3: 172-157.
دهشیری، محمدرضا (1394). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگری مذهبی در ایران، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 4، شماره 12: 92-72.
رضا تنها، صابر (1388). اولویتبندی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری گردشگری شهر اصفهان از دیدگاه گردشگران داخلی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
مشیری، سید رحیم؛ مهدوی، مسعود و کلهسر، جلالی (1390). ارزیابی کیفی ظرفیتهای گردشگری در توسعه روستایی (مطالعه موردی: آهار- شهرستان شمیران)، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال 8، شماره 32: 24-1.
Abby Liu, G.W. (2006). Planning tourism employment: a developing country perspective, Tourism Management, 40(27): 159-170.
Agarwal, A; Shankar, R. and Tiwari. M.K. (2007). Modeling Agility of Supply Chain, Industrial Marketing Management, 36: 443-457.
Balan, D., Balaure, V. and Veghes, C. (2009). Travel and tourism competitiveness of the world's top tourism destination: An exploratory assessment, Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 11(2): 979-987.
Bonn, M.A., Joseph, S.M. and Dai, M. (2005). International versus domestic visitors: An examination of destination image perceptions, Journal of Travel Research, 43 (3): 294-301.
Croes, R. (2013). Evaluation of tourism competitiveness and its effects on destination management: making difference in Costa Rica, Revista Electrónica de Historia, 1: 115-133.
Crouch, G I. (2007). Measuring tourism competitiveness: Research, theory and the WEF index, In Australian and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC). Dunedin, New Zealand: University of Otago.
Crouch, G.I. and Ritchie, J.R.B. (1999). Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal of Business Research, 44: 137-152.
Dupeyras, A. and MacCallum. N. (2013). Indicators for measuring competitiveness in tourism: A guidance document, OECD Tourism Papers, 2013/02, OECD Publishing.
European Environment Agency (EEA). (2001). Environmental Benchmarking for Local Authorities: From Concept to Practice. Environmental Issue, Report No. 20. Copenhagen.
Ferreira, J. and Estevao, C. (2009). Cristina Regional Competitiveness of Tourism Cluster: A Conceptual Model Proposal, Available online at http://mpra.ub.uni-muenchen.de/14853.
Goffi, G. (2013). A model of tourism destinations competitiveness: The case of the Italian destinations of excellence, En Anuario Turismo y Sociedad, 14: 121-147.
Higgins-Desbiolles, F. (2008). More than an industry: The forgotten power of tourism as a social force, School of Management,University of South Australian, 27: 1192-1208.
Kim, C.H. (2001). Destination Competitiveness: Development of a Model with Application to Australia and the Republic of Korea, Korea Tourism Research Institute.
McKenzie, J.F., Wood, M.L. and Kotecki, J.E. (1999). Establishing content validity: Using qualitative and quantitative steps, American Journal of Health Behavior, 23: 311-318.
Mika, M. (2012). Competitiveness of tourist destinations as a research problem in the geography of tourism – analytical assumptions behind the research model, Prace Geograficzne,130: 91-105.
OECD. (2012). OECD Statistics on International Trade in Services, Issue 1, Detailed Tables by Service Category, OECD Publishing.
Omerzel Gomezelj, D. (2006). Competitiveness of Slovenia as o tourism destination, Managing global transitions, 4(2): 167-189.
Pfohl, H.C., Gallus, P. and Thomas, D. (2011). Interpretive structural modeling of supply Chain risks, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 41(9): 839 – 859.
Rosentraub M.S. and Joo, M. (2009). Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions, Tourism Management, 30(2): 759–770.
The Travel and Tourism Competitiveness Report. (2015). World Economic Forum.
Vellas, F. and Bécherel, L. (2000). The International Marketing of Travel and Tourism - A Strategic Approach, Macmillan Press, London.
Wallace, L.S., Blake, G.H., Parham, J.S. and Baldridge, E. (2003). Development and content validation of family practice residency recruitment questionnaires,Family Medicine, 35(7): 496-498.
Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural Modeling, IEEE Transcript on Systems Men and Cybernetics, 4(1): 51-81.
WEF. (2015). The travel and tourism competitiveness report 2015: Balancing economic, www.weforum.org.
باقری, مسلم , شجاعی, پیام , & کیانی, مهرداد . (1395). ارائه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری (مطالعه موردی: استان فارس). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(18), 137-157.
MLA
مسلم باقری; پیام شجاعی; مهرداد کیانی. "ارائه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری (مطالعه موردی: استان فارس)", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5, 18, 1395, 137-157.
HARVARD
باقری, مسلم, شجاعی, پیام, کیانی, مهرداد. (1395). 'ارائه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری (مطالعه موردی: استان فارس)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(18), pp. 137-157.
CHICAGO
مسلم باقری , پیام شجاعی و مهرداد کیانی, "ارائه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری (مطالعه موردی: استان فارس)," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5 18 (1395): 137-157,
VANCOUVER
باقری, مسلم, شجاعی, پیام, کیانی, مهرداد. ارائه مدل تفسیری ساختاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری (مطالعه موردی: استان فارس). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1395; 5(18): 137-157.