هدف پژوهش حاضر، تحلیل نگرش روستاییان نسبت به گردشگری روستایی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده در منطقه درودزن شهرستان مرودشت بود. داده های مورد نظر با کمک پرسشنامه از 250 نفر از روستاییان منطقه مورد مطالعه بدست آمد که بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان به روش تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شده بودند. روایی صوری پرسشنامه، توسط متخصصان توسعه روستایی دانشگاه یاسوج تأیید و پایایی ابزار سنجش نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ که مقدار آن بین 610/0 تا 868/0 به دست آمد، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که، بین نگرش نسبت به گردشگری روستایی و متغیرهای میزان درآمد از منبع گردشگری روستایی، آگاهی، سودمندی درک شده، مشاهد، ارزش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری محسوس و تجربه فعالیت در زمینه ی گردشگری روستایی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج نیز پیشنهاد می شود که، برنامه های توانمندسازی حرفه ای روستاییان در قالب مجموعه ای مدون و جامعی (شامل اطلاعات و مهارتهای مورد نیاز صنعت گردشگری) تدوین شده و بر اساس نیازسنجی دقیق نسبت به اجرای آن اقدام شود. همچنین، توجه هر چه بیشتر جامعه به صنعت گردشگری (به عنوان مثال از طریق تبلیغات در رسانه های انبوهی و گروهی و دیگر برنامه های آموزشی) می تواند باعث مساعد شدن نگرش افراد نسبت به گردشگری روستایی باشد.
بشیریان، سعید؛ حیدرنیا، علیرضا؛ الهورودی پور، حمید و حاجی زاده، ابراهیم (1391). کاربرد رفتار برنامهریزی شده در پیش بینی فاکتورهای مؤثر بر سوء مصرف مواد در نوجوانان، دانشگاه علوم پزشکی فسا، شمارهی 3: 162ـ 156.
ترکان، هاجر و کجباف، محمد باقر (1387). نگرش چیست؟، توسعه علوم رفتاری، شمارهی 1: 54ـ 49.
جمعهپور، محمود و احمدی، شکوفه (1390). تأثیر گردشگری بر معیشت پایدار روستایی (مطالعه موردی: روستای برغان، شهرستان ساوجبلاغ)، پژوهشهای روستایی، شمارهی 1: 63- 33.
رسولی آذر، سلیمان؛ فعلی، سعید و پزشکی راد، غلامرضا (1387). عوامل مؤثر بر مهارتهای مدیریت مزرعه کارشناسان ناظر طرح گندم استان آذربایجان غربی، ترویج و اقتصاد کشاورزی، شمارهی 4: 54-45.
رکنالدین افتخاری، عبدالرضا و قادری، اسماعیل (1381). نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی (نقد و تحلیل چارچوبهای نظریهای)، مدرس علوم انسانی، شمارهی 2: 40ـ 23.
زرافشانی، کیومرث؛ شرفی، لیدا؛ گراوندی، شهپر و قبادی، پرستو (1392). بررسی اثرات توسعه گردشگری در ارتقاء شاخصهای اقتصادی ـ اجتماعی نواحی روستایی (نمونه مورد مطالعه: منطقه گردشگری ریجاب در استان کرمانشاه)، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، شمارهی 3و 5: 134ـ 119.
زنگی آبادی، علی؛ پورعیدی وند، لاله؛ حیدری پور، اسفندیار و مصلحی، محسن (1391). تحلیل فضایی شاخصهای توسعه گردشگری با استفاده از مدل تاپسیس (مطالعه موردی: شهرستانهای استان اصفهان)، جغرافیا و توسعه فضای شهری، شمارهی 1: 74ـ 51.
سلیمانی هارونی، خدیجه؛ خسرویپور، بهمن؛ برادران، مسعود و غنیان، منصور (1389). نگرش ساکنان مناطق گردشگری روستایی نسبت به پیامدهای گردشگری روستایی، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شمارهی 2: 218- 213.
فرجی سبکبار، حسنعلی؛ مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ یدالهی فارسی، جهانگیر و کریمزاده، حسین (1391). رتبهبندی زمینههای توسعه گردشگری در نواحی روستایی، با استفاده از تاپسیس خاکستری (مطالعه موردی: نواحی روستایی شهرستان ورزقان)، پژوهشهای روستایی، شمارهی 1: 25- 1.
موسوی، سید نساء و رجبی، مصطفی (1391). کاربرد الگوی پروبیت رتبهای در تحلیل عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت گردشگران روستای ابیانه، پژوهشهای روستایی، شمارهی 12: 58- 31.
Abdollahzadeh, G. and Sharifzadeh, A. (2014). Rural residents’ perception toward tourism development: A study from Iran, Tourism Research, 16: 126-136.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2): 179 – 211.
Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes, Annual Review of Psychology, 52: 27-58.
Ajzen, I. and Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relation: A theoretical analysis and review of empirical research, Psychological Bulletin, 84(5): 888-918.
Allen, C.T. Machleit, R.A. Kleine, S.S. and Notani, A.S. (2005). A place for emotion in attitude models, Journal of Business Research, 56(1): 494-499.
Alonso, A.D., Sakellarios, N. and Pritchard, M. (2015). The theory of planned behaviour in the context of cultural heritage tourism, Journal of Heritage Tourism, 10(4): 399-416.
Bergner, R.M. (2011). What is behavior? And so what?, New Ideas in Psychology, (29): 147-155.
Chen, M.F. (2007). Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits, Food Quality and Preference,18: 1008-1021.
Dwyer, L., Edwards, D., Mistilis, N., Roman, C. and Scott, N. (2009). Destination and enterprise management for a tourism future, Tourism Management, 30(2): 63-74.
Fishbein, M. and Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research,Addison-wesley. publishing company, USA.
Hsieh, C.M., Park, S.H. and Mcnally, R. (2016). Application of the extended theory of planned behavior to intention to travel to Japan among Taiwanese youth: Investigating the moderating effect of past visit experience, Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(5): 717-729.
Kaushik, A.K., Agrawal, A.K. and Rahman, Z. (2015). Tourist behaviour towards self-service hotel technology adoption: Trust and subjective norm as key antecedents, Tourism Management Perspectives, 16: 278-289.
Mei, H., Zhan, Z., Fong, P.W. and Ma, Z. (2016). Planned behaviour of tourism students’ entrepreneurial intentions in China, Applied Economics, 48(13): 1240-1254.
Muresan, I.C., Oroian, C.E., Harun, R., Arion, F.H., Porutiu, A., Chiciudean, G.O., Todea, A. and Lile, R. (2016). Local residents’ attitude toward sustainable rural tourism development, Sustainability, 8(1): 1-14.
Parsaei, F., Rezaei, M. and ArabJafari, M. (2014). Evaluating behavioral intentions of tourists in e-Tourism, Journal of Computing and Security, 1(2): 95-109.
Patten, L.M. (2000). Proposing Empirical Research: A Guide to the Fundamentals (Second Edition), Pyrczak publishing, Los Angeles, USA.
Smarkola, C. (2008). Efficacy of a planned behavior model: Beliefs that contribute to computer usage intentions of student teachers and experienced teachers, Computers in Human Behavior, 24(3): 1196-1215.
Ziadat, M.T. (2015). Applications of planned behavior theory (TPB) in Jordanian tourism, International Journal of Marketing Studies, 7(3): 95-106.
خسروجردی, مدینه , & نوری پور, مهدی . (1395). تحلیل نگرش روستاییان نسبت به گردشگری روستایی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: بخش درودزن شهرستان مرودشت). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(19), 153-174. doi: 10.22080/jtpd.2017.1435
MLA
مدینه خسروجردی; مهدی نوری پور. "تحلیل نگرش روستاییان نسبت به گردشگری روستایی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: بخش درودزن شهرستان مرودشت)", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5, 19, 1395, 153-174. doi: 10.22080/jtpd.2017.1435
HARVARD
خسروجردی, مدینه, نوری پور, مهدی. (1395). 'تحلیل نگرش روستاییان نسبت به گردشگری روستایی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: بخش درودزن شهرستان مرودشت)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(19), pp. 153-174. doi: 10.22080/jtpd.2017.1435
CHICAGO
مدینه خسروجردی و مهدی نوری پور, "تحلیل نگرش روستاییان نسبت به گردشگری روستایی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: بخش درودزن شهرستان مرودشت)," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5 19 (1395): 153-174, doi: 10.22080/jtpd.2017.1435
VANCOUVER
خسروجردی, مدینه, نوری پور, مهدی. تحلیل نگرش روستاییان نسبت به گردشگری روستایی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده (مورد مطالعه: بخش درودزن شهرستان مرودشت). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1395; 5(19): 153-174. doi: 10.22080/jtpd.2017.1435