بررسی نگرش گردشگران نسبت به غذاهای محلی-بومی در مازندران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران

چکیده

هدف: گردشگری امروزه یکی از محورهای اصلی حوزه های اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی است و توجه به آن یک ضرورت اصلی است.این پدیده دارای ابعاد مختلف است. هدف این تحقیق بررسی یکی از ابعاد گردشگری یعنی گردشگری غذا است. البته این بعد دارای مسایل متنوعی بوده و سعی این نگارش آن است تا نگرش گردشگران را نسبت به غذای محلی در استان مازندران مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روشها: روش تحقیق با رویکرد کمی به روش پیمایشی انجام گرفته. جامعه آماری شامل 105 نفر از گردشگرانی است که در رستوران های محلی انتخاب شدند. برای بررسی نگرش گردشگران نسبت به غذای محلی ، ترکیبی از پرسشنامه‌های محقق ساخته و پرسشنامه استانداردشده استفاده‌شده است. برای تنظیم پرسش نامه از
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد غذای محلی می تواند نقش عمده ای در گرایش گردشگران به سفر داشته باشد و برای اقتصاد محلی و حفظ فرهنگی محلی بسیار کارامد است. گردشگران غذا را به عنوان فاکتور اصلی سفر می دانستند و ابراز کردند که تجربه غذای محلی نوعی ار فعالیت آن ها در ورود به فرهنگ محلی-بومی است. در واقع با بکار گیری غذا می توان موجب ارتقای گردشگری در بعد غذا شده و

کلیدواژه‌ها


  1. ایزدی حسن،(۱۳۹۴). گردشگری غذاف فرصتی برای توسعه پایدار روستایی ایران، مجله پژوهش های روستایی، دوره 6، شماره 1، بهار
  2. مطیعی صدیقه و رضا زیاری،(۱۳۹۵). گردشگریغذاوتأثیرآنبراقتصادگردشگریوتوسعهاقتصادی.مجله مطالعات هتلداری و میزبانی، دوره 1، شماره 2 .صفحه 141-162
  3. امین, معصومه، ۱۳۹۴،بررسی نقش غذا در ارزیابی گردشگری غذا و جذب توریسم، اولین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان،
  4. پزشکی، علی.(۱۳۹۵).دیپلماسی غذایی، فرصتی طلایی برای شکوفایی اقتصادی،شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی.
  5. سامانی و همکاران.(۱۳۹۳).بررسی پتانسیل توسعه گردشگری غذا در ایران، همایش بین امللی مدیریت،تهران، برگزار کننده موسسه سفیران فرهنگی مبین

 

  1. Yuan Su. ( 2015 ). Reflections on Local Specialties and Gastronomic Tourism, Chinese Studies, Vol.4 No.1, February 4,
  2.  Enteleca Research Consultancy (2000). Tourist’s Attitudes towards Regional and Local Food. The Ministry of Agriculture,Fisheries and Food, and The Countryside Agency by Enteleca Research and Consultancy Ltd.
  3. Canadian Food Inspection Agency [CFIA]. 2014. Local food claims interim policy. Available at: http://www.inspection.gc.ca/food/ labelling/food-labelling-for-industry/origin/local-food-claims/ eng/1368135927256/1368136146333 [Accessed Jan 21, 2014]
  4. Martinez, S.; Hand, M.; Pra, M.D.; Pollack, S.; Ralston, K.; Smith, T.; Vogel, S.; Clark, S.; Lohr, L.; Low, S.; Newman, C. 2010. Local food systems concepts, impacts, and issues. USDA-Economic Research Service, Washington, DC, USA.
  5. Sonnino, R. 2007. The power of place: embeddedness and local food systems in Italy and the UK. Anthropology of food. Available at: http://aof.revues.org/454
  6. QuanShuai, & WangNing (2004). Towards a Structural Model of the Tourist Experience: An Illustration from Food Experience in Tourism. Tourism Management, 25, 297-305.
  7. Fields, K. (2002). Demand for the Gastronomic Tourism Product: Motivational Factors. Tourism and Gastronomic.London and New York: Routledge
  8.  Wolf, E. (2002). Culinary Tourism: A Tasty Economic Proposition. International Culinary Tourism Task Force.
  9.  Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (Eds.). (2004). Food tourism around the world. Routledge.
  10. Hjalager, A. M. (2003). What do Tourists Eat and Why? Towards a Sociology of Gastronomy and Tourism.In Gastronomy and Tourism, J, Collen, G. Richards, Schilde: Academie Voor de Streekgebonden Gastronomie.
  11.  Kim, Y. H., Duncan, J. L., & Jai, T. M. (2014).A case study of a southern food festival: using a cluster analysis approach. Anatolia, 25(3), 457- 473. 
  12. Richards, G. (2002). Gastronomy as a tourist product: the perspective of gastronomy studies. In Tourism and Gastronomy, A.M. Hjalager, G. Richards (Eds.), London: Routledge.
  13.  Okumus, B., Okumus, F., & McKercher, B. (2007). Incorporating local and international cuisines in the marketing of tourism destinations: The cases of Hong Kong and Turkey.Tourism Management, 28(1), 253-261.
  14.  Sharples, L. (2003). Food tourism in the Peak District National Park, England. In Food tourism  around the world: Development, management and markets.Oxford,UK:Butterworth- einemann.
  15.  Longue, A. W. (1991). The Psychology of Eating and Drinking: An Introduction.New York: WH Freeman
  16.  Rozin, P. (1996). The Socio-Cultural Context of Eating and Food Choice. New York: Blackie Academic and Professional.
  17.  Cohen, E., & Avieli, N. (2004). Food in Tourism: Attraction and Impediment. Annals of Tourism Research, 4,755-778.
  18.     Hashimoto, A., & Telfer, D. J. (2003). Positioning an emerging wine route in the Niagara Region: Understanding the wine tourism market and its implications for marketing.Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(3/4), 61-76
  19.  Kim, Y. H., Kim, M., & Goh, B. K. (2011). An Examination of Food Tourist’s Behavior: Using the Modified Theory of Reasoned Action. Tourism Management, 32,1159-1165.
  20. Mak, A.H.N., Lumbers, M., Eves, A., Chang, R.C.Y. (2012). Factors influencing tourist food consumption. International Journal of HospitalityManagement, 31, 928-936.
  21. Duarte Alonso, A., O'neill, M., Liu, Y., & O'shea, M. (2013). Factors driving consumer restaurant choice: An exploratory study from the Southeastern United States. Journal of Hospitality Marketing & Management, 22(5), 547-567.
  22. Giesen, J. C. A. H., Havermans, R. C., Douven, A., Tekelenburg, M., & Jansen, A. (2010). Will Work for Snack Food: The association of BMI and Snack Reinforcement. Obesity, 18 (5).
  23. Long, Lucy (2004). Culinary Tourism. The University Press of Kentucky. p. 20. ISBN 9780813122922. 
  24. "What Is Food Tourism?".(2017)World Food Travel Association.Retrieved October 8. 
  25.  Pine, Jand Gilmore, J. (1999). THE EXPERIENCE ECONOMY. BOSTON: HARVARD BUSINESS SCHOOL PRESS.
  26.   Ryu, K., Jang, S. (2006). Intention to experience local cuisine in a travel destination: the modified theory of reasonable action. Journal of Tourism and Hospitality Research, 30, 507-516.
  27.   Wadolowska, L. Babicz-Zelinska, E., Czarnocinska, J. (2008). Food choice models and their relation with food preferences and eating frequency in the polish population. Food Policy, 33, 122-134
  28.   Rozin, P. (2006). The integration of biological, social, cultural and psychological influences on food choice. In Shepherd, R., Raats, M. (eds.), The Psychology of Food Choice. Oxfordshire, CAB, 19-39.
  29.   Kivela, J., Crotts, J.C. (2006). Tourism & gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourist experience a destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30, 354-377.