گونه شناسی گردشگران داخلی شهری و گردشگری مسوولیت پذیر(مورد مطالعه: گردشگران شهرهای بابلسر، لاهیجان و سرعین)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

چکیده

گردشگری مسوولانه، نوعی از گردشگری است که با هدف ایجاد فرصت های خوب از طریق استفاده بهینه از تعطیلات، ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان، مزایای اجتماعی-اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی ارائه شده است. این مفهوم پس از شناسایی اهمیت آن، برای ایجاد و بهبود بخشیدن به فرصت‌های تجاری در بخش گردشگری، ظاهر شد. این مقاله بر نگرش مصرف کنندگان داخلی محصولات گردشگری نسبت به گردشگری پایدار در سه مقصد گردشگری شهری شمال ایران (بابلسر، لاهیجان و سرعین) تمرکز دارد. ابتدا گونه‌شناسی انواع گردشگران با بهره‌گیری از مدل نهادی کوهن و بومی سازی آن برای ایران، انجام شد و گردشگران به سه گروه نهادی، نیمه نهادی و غیر نهادی تقسیم شدند، سپس ، میزان مسوولیت‌پذیری آن‌ها در مصرف روزانه، در مقابل اجتماع و محیط زیست مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه آماری، 386 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از تکنیک‌های تحلیل عاملی و آزمون آنووا استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که گردشگران نهادی بیشترین احساس مسوولیت را مقابل جوامع محلی و محیط زیست دارند. گروه نیمه نهادی از حد متوسط (3) پایین‌تر هستند و گروه سوم یعنی گردشگران غیر نهادی احساس مسوولیت چندانی در مقابل رعایت حقوق جوامع محلی و محیط زیست ندارند.

کلیدواژه‌ها


- فروغ‌زاده، سیمین و رضوی‌زاده، ندا (1393). گونه‌شناسی گردشگران شهری: کاربست مدل نهادی کوهن (مطالعه‌ی موردی: شهر مشهد)، مجله‌یبرنامه‌ریزیوتوسعهگردشگری، سال سوم، شماره‌ی 9، صص: 169-190.
-مرکز آمار ایران (تابستان 1393). نتایج آمارگیری از گردشگران ملی.
-Beji-Becheur A. & et Bensebaa F. (2006). Companies’ practices and social responsibility: cases of companies in the French tourist sector,  Ethics and Economics, 3(2): 1-20. (http://ethique-economique.org/).
-Becker L.J., Seligman C., Fazio R.H. & Darley J.M. (1981. Relating attitudes to residential energy use, Environment and Behavior, 13(5): 590-609.
-Blangy, S. (1995). Ecotourisme, tourisme durable et tourisme rural,  Les Cahiers Espaces, 42(1995): 60-68.
-Blangy S., Dubois G. & Kouchner F. (2002). Ecotourisme, Expériences Françaises, ODIT France, Collection Guide de savoir-faire.
-Bramwell B., & Lane, B. (2008). Priorities in sustainable tourism research, Journal of Sustainable Tourism, 16(1): 1-4.
-Cohen, E. (2004). Contemporary tourism- diversity and change, London: Elsevier.
-Dolnicar S., Crouch G. I. & Long P. (2008). Environment-friendly tourists: What do we really know about them? Journal of Sustainable Tourism, 16(2):197-210.
Duperne, H. (2007). Le tourisme durable, Ed. l’Harmattan (sous la direction de), 120 p.
Guillon, B. (2007). Croisieres et securite: les choix en matiere de strategie marketing, Revue Française de Marketing, 215(5): 47-56.
Francois-Lecompte, A. (2005). La consommation socialement responsable: proposition et validation d’un cadre conceptuel intégrateur, These de doctorat, Universite Pierre Mendes France, Grenoble 2.
François-Lecompte, A., & Isabelle Prim-Allaz, I. (2009). Les Français et le tourisme durable: proposition d'une typologie, Management & Avenir, 9(29): 308-326. DOI 10.3917/mav.029.0308
Francois-Lecompte A. &  Valette-Florence, P. (2006). Mieux connaitre le consommateur socialement responsible, Décisions Marketing, 41(2006): 67-80.
http://irantim.com/shakhes/tourism-highlights2018/ (5 June 2019).
Keller, P. (1998). Tourisme et environnement: vers une nouvelle culture, Editions du conseil de l’Europe.
Lansing P. & De Vries P. (2006). Sustainable Tourism: Ethical Alternative or Marketing Ploy, Journal of Business Ethics, 72(1): 77-85.
Lowry, L. L. (2017). Cohen’s Model of Typologies of Tourists. International Encyclopedia of Travel and Tourism, Thousand Oaks, SAGE Publications, Inc, 280-282.
Mihalic, T. (2016). Sustainable-responsible tourism discourse - Towards ‘responsustable’ tourism, Journal of Cleaner Production, 111(2016): 461-470.
 Mohd Hafiz Hanafiah, A., & Jamaluddin, A.(2016). Responsible Tourism Practices and Quality of Life: Perspective of Langkawi Island communities, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 222(2016): 406-413.
Mueth, T. (1998). Accor repeint ses hotels en vert,  Espaces, 153, octobre, 3p.
Webster, F. E. J. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer, Journal of Consumer Research, 2(3): 188–196.