تحلیلی نهادی بر هزینه‌ مبادله بازار و کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی

2 عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران

3 عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هزینه مبادله، هزینه‌ای که در تابع تولید کسب و کارها در نظر گرفته نمی‌شود اما عملا موفقیت یا شکست‌های بازار را رقم می‌زند. بررسی گزارش‌های مختلف بین‌المللی (مانند گزارش فضای کسب و کار، رقابت‌پذیری و دیدبان جهانی کارآفرینی) و همچنین شواهد و وضع موجود گردشگری حاکی از بالا بودن هزینه مبادله و وضعیت نامناسب فضای کسب و کار است. بر این اساس تبیین نهادگرایانه عوامل موثر بر هزینه مبادله بازار و کسب و کارهای گردشگری مورد توجه این پژوهش است. بر این اساس با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون (تم) و مصاحبه عمیق با خبرگان بازار گردشگری، عوامل موثر بر هزینه مبادله بازارگردشگری بر مبنای الگوی نهادگرایی جدید مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پیماش حاکی از آن است که شش مضمون (تم) شناسایی شده در پژوهش شامل هزینه‌های کسب اطلاعات و دانش، هزینه فناوری، هزینه راه‌اندازی کسب و کار، هزینه محیط کلان اقتصادی، هزینه سرمایه و هزینه قراردادها عناصر اصلی هزینه مبادله گردشگری ایران هستند و تاثیر آن‌ها منجر به درونی شدن، عدم رشد اندازه کسب و کارها و کاهش مشارکت‌ها بین بازیگران صنعت گردشگری شده است.

کلیدواژه‌ها


1-     محمدپور، احمد. صادقی، رسول و رضایی، مهدی (1389). "روش­های تحقیق ترکیبی به عنوان سومین جنبش روش­شناختی: مبانی نظری و اصول عملی" جامعه شناسی کاربردی، دوره 21، شماره 2، پیاپی 38، صفحات 77-100

2-      بختیاری، صادق؛ شایسته، افسانه (1391) "بررسی تاثیر بهبود فضای کسب و کار  بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تأکید بر ایران". اقتصاد مالی و توسعه، دوره 6، شماره 19، صفحات 175-204
3-   پاداش، حمید و علی نیکونسبتی (1387)"نقش نهادها در توسعه کارآفرینی" دوفصلنامه برنامه و بودجه، دوره 13 شماره 106، صفحات 129-154.
4-      چاونس، برنارد (1390) "اقتصاد نهادی" ترجمه: متوسلی، محمود؛ نیکونسبتی، علی و فرضی زاده میان دهی، زهرا. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول
5-      دسوتو، هرناندو (1392) "آموزه های محیط کسب و کار" ترجمه: خیرخواهان، جعفر. انتشارات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی .
6-      دیانی، محمد رضا (1396) "موانع رشد تولید در ایران (تحلیل نهادگرایانه از پدیده‌ی کارآفرینی در دوران معاصر)"، تهران، انتشارات دانشگاه جامع علمی و کاربردی انتخاب، چاپ اول.
7-   سید نورانی، سید رضا و وفایی یگانه، رضا (1389)، "فرهنگ کارآفرینی"، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال پنجم، شماره 45 و 46، صفحات 75-68.
8-      سیف، ولی اله "فضای کسب و کار" تازه­های اقتصاد، سال نهم، شماره 132، صفحات 59-63.
9-      شیرکوند، سعید(1390) "بهبود فضای کسب و کار ایران" اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران، پایگاه داده­ها.
10-  عابدی جعفری حسن, تسلیمی محمدسعید, فقیهی ابوالحسن, شیخ زاده محمد (1390) " تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی" اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، پاییز و زمستان،دوره 5، شماره 2، صفحات 151-198.
11-  متوسلی، محمود؛ نیکونسبتی، علی و فرضی زاده، زهرا (1389) "اقتصاد نهادی" تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
12-  میدری، احمد (1388) "مطالعه و بررسی فضای کسب و کار و ارائه برنامه عمل جهت بهبود آن در ایران: مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی" اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و انجمن مدیران صنعتی.
13-  نورث، داگلاس (1385) "نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی" مترجم: معینی، م، تهران، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، چاپ دوم.
14-    14. وضعیت ایران در گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی (1396)، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 15620.
15-   Acs Z, Arenius P, Hay M, et al. (2004) Global Entrepreneurship Monitor, 2004 Executive Report. London and Babson Park: London Business School and Babson College.
16-   Acs, Zoltan. Szerb, Laszlo. Lioyd, Ainsley (2018) "The Global Entrepreneurship Index" The Global Entrepreneurship and Development Institute, Washington, D.C., USA.
17-   Akbar, Y. H., & Tracogna, A. (2018). The sharing economy and the future of the hotel industry: Transaction cost theory and platform economics. International Journal of Hospitality Management, 71, 91-101.
18-   Ali, V.; Cullen, R. and Toland, J. (2013). Information and Communications Technology in the Tourism Sector of the Maldives: an Institutional Perspective, 46th Hawaii International Conference on System Sciences, Pp. 4226-4235.
19-   Altin, M., Memili, E., & Sönmez, S. (2017). Institutional economics and firm creation in the hospitality and tourism industry: A comparative analysis of developing and developed economies. Tourism Economics, 23(7), Pp.1381-1397.
20-   Buckley, P. J. (1987). Tourism-an economic transactions analysis. Tourism Management, 8(3), Pp.190-194.
21-   Baumol, W. (1996) Entrepreneurship: Productive, unproductive and destructive, Journal of Political Economy, 98 (5), Pp. 893-921.
22-   Buhalis, D., & O'Connor, P. (2005). Information communication technology revolutionizing tourism. Tourism recreation research, 30(3), Pp. 7-16.
23-   Candela, G., & Figini, P. (2012). The economics of tourism destinations. The economics of tourism destinations (pp. 73-130). Springer, Berlin, Heidelberg.
24-   Conrady, R., & Buck, M. (2007). Trends and Issues in Global Tourism... Berlin: Springer.
25-   Curtis S, Gesler W, Smith G, Washburn S (2000). Approaches to sampling and case selection in qualitative research: examples in the geography of health. Social Science &Medicine; 50 (7-8): Pp.1001-14.
26-   Dicicco-Bloom B, Crabtree BF (2006). The qualitative research interview. Medical education; 40 (4): Pp.314-21.
27-   Dilek, S. E., & Dursun, G. (Eds.). (2018). Current Debates in Tourism & Development Studies, Current Debates in Social Sciences Series Volume 17. IJOPEC. Dyck, A (2000) Privatization and Corporate Governance: Principles, Evidence and Future Challenges, Harvard Business School, Boston. Pp. 42-46.
28-   Easterly, W. (2001). The lost decades: developing countries' stagnation in spite of policy reform 1980–1998. Journal of Economic Growth, 6(2), Pp.135-157.
29-   Global Entrepreneurship Monitor (GEM) (2016) GEM Consortium. Available at: www.gemconsortium.org (accessed 10 May 2016).
30-   Forbord, M.; Schermer, M. and Grießmair, K. (2013). Stability and variety e Products, organization and institutionalization in farm tourism, Tourism Management, No. 33, Pp. 895-909.
31-   FMEAE (2017). Summary: Tourism as a driver of economic growth in Germany. Federal Association of the German Tourism, Pp. 1-20
32-   Karhunen, P. (2008). Managing international business operations in a changing institutional context: The case of the St. Petersburg hotel industry, Journal of International Management, No. 14, Pp. 28-45.
33-   Klein, Peter G., (1999) New Institutional Economics. Encyclopedia of Law and Economics. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=115810
34-   Klapper, L. (2006) Entrepreneurship: How Much Does the Business Environment Matter? , Washington, D.C.: The World Bank Group Financial and Private Sector Development vice Presidency (Viewpoint Note Number 313), Pp.1-2.
35-   Lapeyre, R. (2010). Community-based tourism as a sustainable solution to maximise impacts locally? The Tsiseb Conservancy case, Namibia, Development Southern Africa, 27(5), Pp. 757-772.
36-   Lavandoski, J., Albino Silva, J., & Vargas-Sánchez, A. (2014). Institutional theory in tourism studies: evidence and future directions. CIEO-Research Centre for Spatial and Organizational Dynamics, University of Algarve.‏
37-   McCarthy, B. (2012). From fishing and factories to cultural tourism: The role of social entrepreneurs in the construction of a new institutional field, Entrepreneurship and Regional Development, 24(3-4), Pp. 259-282.
38-   Moyle, B. D., Weiler, B., & Croy, W. G. (2013). Visitors’ perceptions of tourism impacts on Bruny and Magnetic Islands, Australia. Journal of Travel Research, 52(3), Pp. 392-406.
39-   Mmari D. (2012) Institutional Innovations and Competitiveness of Smallholders in Tanzania; Thesis to obtain the degree of Doctor from the Erasmus University Rotterdam, International institution of social studies.
40-   North, D. C. (2000) The New Institutional Economics and Third World Development, Ed. by J. Harriss, J. Hunter.
41-   Nunkoo, R. and Smith, S. L. J. (2013), Political economy of tourism: Trust in government actors, political support, and their determinants, Tourism Management, No. 36, Pp. 120-132.
42-   Pechlaner, H., & Tschurtschenthaler, P. (2003). Tourism policy, tourism organizations and change management in Alpine regions and destinations: a European perspective. Current Issues in Tourism, 6(6), Pp 508-539.
43-   Pedrini, M., & De Bernardi, C. (2019). To affiliate, or not to affiliate. Transaction costs and governance choices in luxury hotels in Germany. Tourism and Hospitality Research, 1467358419848136
44-   Piboonrungroj, P., & Disney, S. M. (2015). Supply chain collaboration in tourism: a transaction cost economics analysis. International Journal of Supply Chain Management, 4(3), Pp 25-31.
45-   Roxas B. and Chadee D. (2013). Effects of formal institutions on the performance of the tourism sector in the Philippines: The mediating role of entrepreneurial orientation. Tourism Management, 37, Pp 1–12.
46-   Rutherford, M. (2001), “Institutional Economics: Then and Now”, The Journal of Economic Perspectives, Vol.15 No.3.
47-   Pastras, P., & Bramwell, B. (2013). A strategic-relational approach to tourism policy. Annals of Tourism Research, 43, Pp 390-414.
48-   Schwab, Klaus. (2016). The Global Competitiveness Report 2016–2017: Highlights. In World Economic Forum.
49-   Roland C. & Porter (2000) Microeconomic Competitiveness: Finding from Executive Survey, World Economic Forum, United Nations Industrial.
50-   Urbano, D. et al. (2010). Support policy for the tourism business: a comparative case study in Spain. The Service Industries Journal. 30(1), Pp 119-131.
51-   Vatanasakdakul, S. and Aoun, c. (2009), Social Structures, Isomorphic Pressures and B2B Utilization in the Thai Tourism Industry, Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, Pp. 1-10.
52-   Wang, D. and Ap, J. (2013). Factors affecting tourism policy implementation: A conceptual framework and a case study in China, Tourism Management, 36, Pp 221-233.
53-   Williamson, O. E. (2000). The new institutional economics: taking stock, looking ahead. Journal of economic literature, 38(3), Pp 595-613.
54-   Williamson, O. E. (2008). Outsourcing: transaction cost economics and supply chain management. Journal of supply chain management, 44(2), Pp 5-16.
55-   Xiang, Z., & Formica, S. (2007). Mapping environmental change in tourism: A study of the incentive travel industry. Tourism Management, 28(5), Pp 1193-1202.