عوامل مؤثر بر تجربه گردشگران خارجی شهر تهران (مورد مطالعه: سایت تریپ ادوایزر)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22080/jtpd.2021.20401.3424

چکیده

پژوهش حاضر با رویکردی استقرایی، در پی شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تجربه گردشگران خارجی بازدیدکننده از شهر تهران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، توصیفی واز لحاظ جهت‌گیری، کاربردی است که در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است؛ در بخش کیفی ، عوامل مؤثر بر تجربه گردشگران به روش تحلیل مضمون شناسایی و سپس در بخش کمی این عوامل اولویت‌بندی شدند. نمونه پژوهش در بخش کیفی، نظرات ثبت شده گردشگران در وب‌سایت تریپ‌ادوایزر در بین سال‌های 2015 الی 2018 مربوط به بازدید از جاذبه‌های شهرتهران است. برای سنجش پایایی بخش کیفی و کمی به ترتیب از ضریب هولستی و آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تحلیل داده‌های بخش کیفی از نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای، و برای تحلیل داده‌های بخش کمی از نرم‌افزار اکسل و نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مؤثر بر تجربه گردشگران خارجی بازدیدکننده از شهر تهران، شامل 11 مقوله اصلی و 33 شاخص محوری می‌باشد. 11 مقوله اصلی به ترتیب اولویت عبارتند از: محیط فیزیکی، امکانات رفاهی و سرگرمی، زیرساخت، سوغاتی و صنایع دستی، اطلاعات، کارکنان و منابع انسانی، امکان ثبت لحظات (عکس‌برداری و فیلم‌برداری)، احساس امنیت اجتماعی، فرآیند عرضه خدمات، هزینه و روابط میزبان-مهمان.

کلیدواژه‌ها


اسدی پیمان, زهرا, توکلی نیا, جمیله, رضویان, محمدتقی, قورچی, مرتضی. (1399). ارزیابی کیفیت مقصد گردشگری مرکز شهر تهران مطالعه موردی: بازار بزرگ، منطقه­ی 12 تهران. نشریه­ی گردشگری شهری
دهقان، حجت‌اله و فتاحی، سید باقر. (1396). مدیریت تجربه­ی مشتری: با رویکرد چشم‌انداز چند بعدی بازاریابی تجربه. تهران: انتشارات بازاریابی.
رحیمی باغ‌ملک، جهانبخش؛ حقیقی، محمد؛ میرا، سید‌ ابوالقاسم (۱۳۹۸). طراحی و تبیین مدل وفاداری بر مبنای تجربه-ی مشتری در صنعت هتلداری با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد، فصلنامه­ی مدیریت بازرگانی، دوره­ی 11، شماره­ی 1، صص 125-140.
رهنمایی، محمدتقی(1392) ، اوقات فراغت و گردشگری، چاپ اول، تهران: مهکامه.
شیرخدایی, میثم, غفاری, مجید, یوسفی, فاطمه, یوسفی, فائزه (1398)، بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسه‌ای تجربه­ی گردشگری به‌ یاد ماندنی بین تیپ‌های شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز، برنامه ریزی و توسعه­ی گردشگری
ضیاعی، محمود، عباسپور، نیلوفر(1390) ، ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهر تهران از دید گردشگران درون مرزی ، فصلنامه­ی گردشگری و توسعه ، شماره (1)
ضیایی، محمود، عباسی کارجگان، داود، کاظمیان، غلامرضا و کروبی، مهدی (1394). شناسایی و تعیین ابعاد الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران. اقتصاد و مدیریت شهری 4(13): 141-119.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه­ی مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه­ی مدیریت راهبردی 5(2): 151-198.
غفاری، محمد، رضایی دولت آبادی، حسین و دهقانی اناری، فرشید (1393). تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران خارجی سفرکرده به شهر اصفهان). فصلنامه­ی           مدیریت فرهنگ سازمانی 12(3): 568-551.
قالیباف، محمدباقر و شعبانی‌فرد، محمد (1390). ارزیابی و اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری برای توسعه­ی گردشگری شهری بر اساس مدل‌های تصمیم‌گیری چند متغیره (مطالعه­ی موردی: شهر سنندج). فصلنامه­ی تحقیقات جغرافیایی 26(2): 172-147.
کاظمی، مهدی (1392). مدیریت گردشگری. تهران: سمت.
یعقوب‌زاده، رحیم (1393). گونه‌شناسی گردشگری: ارائه­ی چارچوبی برای تقسیم‌بندی انواع گردشگری. تهران: جامعه‌شناسان.
Agapito, D., Mendes, J., & Valle, P. (2013). Exploring the conceptualization       of the sensory dimension of tourist experiences. Journal of Destination   Marketing & Management, 2(2), 62-73.
Baek, J., Choe, Y., & Ok, C. M. (2019). Determinants of hotel guests’ service experiences: an examination of differences between lifestyle and traditional hotels. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(1), 88-105.
Calheiros, A. C., Moro, S., & Rita, P. (2017). Sentiment classification of consumer-generated online reviews using topic modeling. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(7), 675-693.
Cetin, G. (2014). Sustaining Tourism Development Through City Tax: The case of Istanbul.e-Review of Tourism Research, 11(1), 26-41.
Chang, S. (2018). Experience economy in hospitality and tourism: Gain and loss values for service and experience. Tourism Management, 64: 55-63.
Chen, X., Cheng, Z. F., & Kim, G. B. (2020). Make It Memorable: Tourism Experience, Fun, Recommendation and Revisit Intentions of Chinese Outbound Tourists. Sustainability, 12(5), 1-24.
Chiu, W., & Cho, H. (2020). Mapping aboriginal tourism experiences in Taiwan: A case of the Formosan Aboriginal Culture Village. Journal of Vacation Marketing, XX (X), 1-15.
Chiu, W., & Cho, H. (2020). Mapping aboriginal tourism experiences in Taiwan: A case of the Formosan Aboriginal Culture Village. Journal of Vacation Marketing, XX (X), 1-15.
Coelho De Freitas, M., de Sevilha Gosling, M., & de Almeida, A. S. A. (2018). Tourism experiences: Core processes of memorable trips. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37 (1), 11-22.
Cutler Quinlan, S. (2015). Exploring the moments and memory of tourist experiences in Peru (Doctoral dissertation, Wilfrid Laurier University, Ontario, Canada.)
Doran, R., Øgaard, T., Larsen, S., & Wolff, K. (2019). Complexity and simplification in understanding travel preferences among tourists. Frontiers in psychology, 10(2), 1-12.
Doran, R., Øgaard, T., Larsen, S., & Wolff, K. (2019). Complexity and simplification in understanding travel preferences among tourists. Frontiers in psychology, 10(2), 1-12.
  http://www2.unwto.org/content/why-tourism (وبگاه سازمان جهانی گردشگری. بازیابی شده از:)
Kim, J. (2014). The antecedents of memorable tourism experiences: The development of a scale to measure the destination attributes associated with memorable experiences. Tourism Management, 44, 34-45.
Larsen, S. (2007). Aspects of a psychology of the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 7-18.
Lu, W., & Stepchenkova, S. (2015). User-generated content as a research mode in tourism and hospitality applications: Topics, methods, and software. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(2), 119-154.
Mahdzar, M., Zaidi, N. M. M., & Shuib, A. (2016). Memorable tourism experiences in mulu national park: Scales development. In S. M. Ratzi, (Ed.). Heritage, Culture and Society, Research agenda and best practices in the hospitality and tourism industry (pp. 742–755). London: Taylor and Francis Group.
Mossberg, L. (2007). A Marketing Approach to the Tourist Experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 59-74.
Mossberg, L. (2007). A Marketing Approach to the Tourist Experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 59-74.
Pearce, P., & Zare, S. (2017). The orchestra model as the basis for teaching         tourism experience design. Journal of Hospitality and Tourism       Management, 30, 55-64.
Quinlan Cutler, S., & Carmichael, B. (2010). The dimensions of the tourist experience. In M. Morgan, P. Lugosi & B. Ritchie (Eds) The Tourism and Leisure Experience: Consumer and Managerial Perspectives, 3-26.
Sangpikul, A. (2018). The effects of travel experience dimensions on tourist        satisfaction and destination loyalty: the case of an island destination. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 12(1),          106-123.
Scott, N., Gao, J., & Ma, J. (2017). Visitor Experience Design. CABI Tourism Management and Research: Cab Intl.
Simeon, M., Buonincontri, P., Cinquegrani, F., & Martone, A. (2017). Exploring tourists’ cultural experiences in Naples through online reviews. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 8(2), 220-238.
Song, H. (2011). Assessing mainland chines tourists’ satisfaction with Hong Kong using tourist satisfaction index. International Journal of Tourism Research, 82-96.
Wang, D., Chan, H., & Pan, S. (2015). The impacts of mass media on organic destination image: A case study of Singapore. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(8), 860-874.
Wang, D., Chan, H., & Pan, S. (2015). The impacts of mass media on organic destination image: A case study of Singapore. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(8), 860-874.
Zatori, A. (2013). Tourism experience creation from a business perspective (Ph.D. thesis, Corvinus University of Budapest, Budapest, Hungary).