شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر گردشگری تجربه محور در جاذبه‌های فرهنگی خلاق (مورد مطالعه: شهر تهران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی/گروه برنامه ریزی گردشگری/دانشکده علوم گردشگری/ دانشگاه علم و فرهنگ

10.22080/jtpd.2023.23734.3710

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر گردشگری تجربه محور در جاذبه‌های فرهنگی خلاق است.
روش­ شناسی: پژوهش حاضر در زمرة پژوهش‌های آمیخته قرار دارد. جامعة آماری را کارشناسان آگاه به منطقة مورد مطالعه و موضوع پژوهش تشکیل داده‌اند. به‌منظور شناسایی معیاری گردشگری تجربه‌محور برای جاذبه‌های فرهنگی خلاق از روش کیفی تحلیل محتوای استقرایی با مصاحبة نیمه ساختاریافته با خبرگان استفاده شد. پس‌ازآن، جهت اولویت‌بندی و تعیین اهمیت معیارهای شناسایی‌شده از تکنیک تحلیل ساختار  بهره­ گرفته شد. لذا معیارهای شناسایی‌شده در اختیار 20 کارشناس آگاه به منطقة مورد مطالعه و موضوع پژوهش قرار داده شد و در قالب روش دلفی به‌ صورت ماتریسی مورد امتیازدهی قرار گرفت.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از شناسایی 17 معیار مؤثر گردشگری تجربه محور در جاذبه­های فرهنگی خلاق است. بر اساس یافته‌های تحقیق، معیارهای پژوهش ازلحاظ میزان اثرگذاری در چهار موقعیت: تعیین‌کننده، دووجهی، هدف و نتیجه قرار گرفته‌اند.
نتیجه­ گیری: در این راستا معیارهای مبلمان و طراحی فیزیکی، دسترسی، انگیزه، انتظارات، مهمان‌نوازی، تصویر و ویژگی‌های فردی، تأثیرگذارترین معیارهای گردشگری تجربه‌محور در جاذبه‌های فرهنگی خلاق تهران می‌باشند. این نتایج را می‌توان با راه‌اندازی سامانة ثبت جاذبه‌های فرهنگی خلاق عملیاتی کرد. همچنین با اعطای گواهی‌نامه‌های خلاق به جاذبه‌های مطرح، آن‌ها را رتبه‌بندی و زمینه را برای پیشرفت و توسعه‌شان فراهم کرد.
نوآوری و اصالت: پژوهش حاضر به توسعة مفهوم گردشگری تجربه محور و جاذبه­ های فرهنگی خلاق کمک می­ کند. همچنین نتایج پژوهش حاضر زمینه را برای توسعة عملیاتی جاذبه­ های فرهنگی خلاق فراهم می­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ali, F., Ryu, K., & Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism‏. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100.
Ayazlar, G., & Ayazlar, R. A. (2017). A cross-cultural investigation of tourists’ memorable experiences between two nationalities‏. Almatourism-Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 8(15), 136-151.
Bastenegar, M. (2019). From Gastronomy Tourism to Creative and Sustainable Tourism of Gastronomy Case Study: 30 Tir Street Food in Tehran. MANZAR, the Scientific Journal of landscape, 11(49), 26-37. (In Persian)
Bakas, F. E., Duxbury, N., & De Castro, T. V. (2019). Creative tourism: Catalysing artisan entrepreneur networks in rural Portugalhttps. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research,, 25(4), 731–752.
Boorstin, D. J. (1961). The image: A guide to Pseudo-events in America. New York, NY: Atheneum.
Booyens, I., & Rogerson, C. M. (2015). Creative tourism in Cape Town: An innovation perspective. Urban Forum, 26(4), 405–424.
Brochado, A., Stoleriu, O., & Lupu, C. (2021). Wine tourism: A multisensory experience. Current Issues in Tourism, 24(5), 597–615.
Chang, L.-L., Backman, K. F., & Huang, Y.-C. (2014). Creative tourism: A preliminary examination of creative tourists’ motivation,experience, perceived value and revisit intention. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8(4), 401–419.
Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty‏. Tourism Management Perspectives, 26, 153-163.
Chen, Z. (2021). Visualizing experiencescape–from the art of intangible cultural heritage. Current Issues in Tourism, 24(16), 1-20.
Cheng, Z., & Chen, X. (2022). The Effect of Tourism Experience on Tourists’ Environmentally Responsible Behavior at Cultural Heritage Sites: The Mediating Role of Cultural Attachment‏. Sustainability, 14(1), 1-18.
Cohen, E. (1979). A phenomenology of tourist experiences‏. Sociology, 13(2), 179-201.
Cong, L. C. (2016). A formative model of the relationship between destination quality, tourist satisfaction and intentional loyalty: An empirical test in Vietnam. Journal of Hospitality and Tourism Management, 26, 50–62.
Dean, D., & Suhartanto, D. (2019). The formation of visitor behavioral intention to creative tourism: the role of push–Pull motivation. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 24(5), 393-403.
Godet, M. (2012). To predict or to build the future? The Futurist, 46(3), 46.
Kim, J., & Fesenmaier, D. R. (2017). Sharing tourism experiences: The posttrip experience‏. Journal of Travel Research, 56(1), 28-40.
Kim, J.-H. (2018). The impact of memorable tourism experiences on loyalty behaviors: The mediating effects of destination image and satisfaction. Journal of Travel Research, 57(7), 856-870.
Krippendorff, K. (2004). Measuring the reliability of qualitative text analysis data. Quality and quantity, 38, 787-800.
Larsen, S. (2007). Aspects of a Psychology of the Tourist Experience Scandinavian. Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 7–18.
Li, P. Q., & Kovacs, J. F. (2022). Creative tourism and creative spaces in China‏. Leisure Studies, 41(2), 180-197.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1990). Judging the quality of case study reports. Internation Journal of Qualitative Studies in Education, 3(1), 53-59.
Lu, C. Y., Dean, D., Suhartanto, D., Hussein, A. S., Suwatno, Kusdibyo, L., ... & Gunawan, A. I. (2021). Predicting tourist loyalty toward cultural creative attractions the moderating role of demographic factors. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 22(3), 293-311.
Bastenegar, M. (2019). From Gastronomy Tourism to Creative and Sustainable Tourism of Gastronomy Case Study: 30 Tir Street Food in Tehran, MANZAR, 11(49), 26-37. (In Persain).
Movahedi, S., Kashahni Hamedani, M., Shahzeidi, M. (2017). Establishing Experience Centric Accommodations by Revitalizing of Historic Houses (Case Study: Ali-goli-agha Neighborhood, Isfahan, Iran).. Journal of Tourism and Development, 6(1), 99-117. (In Persain).
McCartney, G. & Chen, Y. (2020). Co-creation tourism in an ancient Chinese town‏. Journal of China Tourism Research, 16(2), 159-182.
Park, S., & Santos, C. A. (2017). Exploring the tourist experience: A sequential approach‏. Journal of Travel Research, 56(1), 16-27.
Poursaeed, M., kazemi, M., jahanshahi, M. (2021). Phenomenology of lived experience of creative tourists (Case study of creative tourism with a focus on nomads in Kerman province). Journal of Tourism Planning and Development, 10(37), 123-151. (In Persian).
Rahimi, M., & Pazand, F. (2017). Pattern of the urban creative tourism and present a proposal pattern for Iran(AHP). Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 6(3), 97-124. (In Persain).
Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism‏. Annals of tourism research, 85, 102922, 1-11.
Richards, G. (2021). Business models for creative tourism‏. Journal of Hospitality and Tourism, 19(1), 1-13.
Rokneddin Eftekari, A., Imani Taeibi, L., Farhadi Uonaki, M. (2021). The Influential Factors in Experience-Based Tourism in Nomadic Areas (Case Study: Qashqai Tribes). Journal of Rural Research, 11(4), 712-727. (In Persian).
Seyfi, S., Hall, C. M., & Rasoolimanesh, S. M. (2020). Exploring memorable cultural tourism experiences‏. Journal of Heritage Tourism, 15(3), 341-357.
Shahabi, R., Ghaderi, Z., Soltaninasab, M., Khoshkam, M., Patterson, I., & Tabatabaie, F. (2022). Creative destination, creative cultural experience, and destination brand self-congruence (DBSC). Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1-24.
Sharpley, R. (2021). Routledge Handbook of the Tourist Experience‏. London, New York: Routledge.
Shirkhodaie, M., Ghafari, M., usefi, F., Yousefi, F. (2020). Comparative study of memorable tourism experience among different personality types based on Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Tourism Planning and Development, 8(31), 1-17. (In Persian).
Sthapit, E., & Coudounaris, D. (2018). Memorable tourism experiences: Antecedents and outcomes. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 18(7), 72–94.
Stone, M. J., Soulard, J., Migacz, S., & Wolf, E. (2018). Elements of memorable food, drink, and culinary tourism experiences‏. Journal of Travel Research, 57(8), 1121-1132.
Suhartanto, D. D. (2022). Visitor loyalty towards cultural creative attractions: The role of collectivism and indulgence‏. Leisure/Loisir, 46(1), 49-67.
Suhartanto, D., & Wibisono, N. (2017). Exploring the Dimension of Culture-Based Experience Quality‏. Advanced Science Letters, 23(11), 10895-10898.
Tung, V., Lin, P., Zhang, H., & Zhao, A. (2017). A framework of memory management and tourism experiences. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(7), 853–866.
Wu, D., Li, K., Ma, J., Wang, E., & Zhu, Y. (2022). How Does Tourist Experience Affect Environmentally Responsible Behavior?‏. Sustainability, 14(2), 1-18.
Zatori, A., Smith, M. K., & Puczko, L. (2018). Experience-involvement, memorability and authenticity: The service provider's effect on tourist experience‏. Tourism Management, 67, 111-126.