سنجش تاثیرگذاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری برنامه ریزی و شهری پردیس بین الملی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار جغرافیاوبرنامه ریزی شهری،دانشگاه تهران،تهران،ایران.

چکیده

زمینه و هدف: موضوع رقابت­پذیری گردشگری به عنوان توانایی یک کشور برای بهینه­سازی جذابیت خود برای بازدیدکنندگان بین­المللی، ارائة خدمات گردشگری با کیفیت، نوآورانه و ارزشمند برای به­دست­آوردن سهم در بازار جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف پژوهش بررسی تأثیرگذاری شاخص‌های رقابت­پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی منتخب می‌باشد.
روش­شناسی: در این پژوهش از شاخص مصنوعی فاصله  تعریف شده توسط پنا، جهت ترکیب با شاخص­های رقابت­پذیری گردشگری استفاده شده است. این روش به طور گسترده هنگام ساختن شاخص­هایی که مجموعه­ای از متغیرها یا شاخص­های مربوط به موضوع مورد اندازه­گیری را خلاصه یا ترکیب می­کنند، استفاده می­شود.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، منابع فرهنگی و سفرهای تجاری و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرگذارترین شاخص‌ها در رقابت­پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی منتخب می‌باشند.
نتیجه گیری و پیشنهادها: ورود گردشگران بین‌المللی تا حد زیادی در مقاصدی متمرکز است که به سطوح بالاتری از رقابت می‌رسند. اما این ارتباط در تمام کشورهای مورد مطالعه تأیید نمی‌شود. تعداد گردشگران بین­المللی که از کشورهای اسلامی منتخب بازدید می‌کنند، بر این فرض دلالت نمی‌کند که رقابت­پذیری بیشتر یک مقصد برابر با تعداد بازدیدکنندگان بیشتر و در نتیجه رشد گردشگری در کشور مقصد است.
نوآوری و اصالت: مهم‌ترین نوآوری و اصالت تحقیق بررسی تأثیرگذاری شاخص‌های رقابت­پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی منتخب برگرفته از داده‌های مجمع جهانی اقتصاد و بانک جهانی با استفاده از یک شاخص نوآورانه حاصل از ترکیب شاخص‌های رقابت­پذیری سفر و گردشگری شاخص مصنوعی فاصله  است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahn, Y., & Bessiere, J. (2022).The Relationships between Tourism Destination Competitiveness, Empowerment, and Supportive Actions for Tourism. Sustainability, 15(1), 626. https://doi.org/10.3390/su15010626
Aji, H. M., Muslichah, I., & Seftyono, C. (2021). The determinants of Muslim travellers’ intention to visit non-Islamic countries: a halal tourism implication. Journal of Islamic Marketing, 12(8), 1553–1576. doi:10.1108/jima-03-2020-0075
Akbari, M., Boostan Ahmadi, V., Ansari, M., Sohrabi, V.(2022). Measuring the Position of Islamic Countries in Terms of Global Competitiveness of Travel and Tourism Using the MABAC Technique (MABAC). Journal of Regional Planning. 12 (45): 1-18.
Al-Saad, S., AlWohoush, O., Kozak, M., & AlMasri, R. (2022). Health and hygiene as a factor of destination competitiveness: A comparative study using synchronic and diachronic data. Tourism Planning & Development, 1–19. doi:10.1080/21568316.2022.2107562
Aman, J., Abbas, J., Mahmood, S., Nurunnabi, M., & Bano, S. (2019). The influence of Islamic religiosity on the perceived Socio-cultural impact of sustainable tourism development in Pakistan: A structural equation modeling approach. Sustainability, 11(11), 3039. doi:10.3390/su11113039
Băbăț, A.-F., Mazilu, M., Niță, A., Drăguleasa, I.-A., & Grigore, M. (2023). Tourism and Travel Competitiveness Index: From Theoretical Definition to Practical Analysis in Romania. Sustainability,15(13), 10157. https://doi.org/10.3390/su151310157
De Paula Aguiar-Barbosa, A., & Chim-Miki, A. F. (2022). Indicators for tourism competitiveness from the society’s perspective: A Delphi study. Tourism Planning & Development, 1–22. doi:10.1080/21568316.2022.2069850
Dincer, F. I., Dincer, M. Z., & Yilmaz, S. (2015). The economic contribution of Turkish tourism entrepreneurship on the development of tourism movements in Islamic countries. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 195, 413–422. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.06.483
Dwyer, L. (2022). Destination competitiveness and resident well-being. Tourism Management Perspectives, 43(100996), 100996. doi: 10.1016/j.tmp.2022.100996
Gao, J., Shao, C., Chen, S., & Wei, Z. (2021). Evaluation of sustainable development of tourism cities based on SDGs and tourism competitiveness index: Analysis of 221 prefecture-level cities in China. Sustainability, 13(22), 12338. doi:10.3390/su132212338
Gavurova, B., Privara, A., Janikova, J., & Kovac, V. (2021). Quantification of tourism sector parameters related to competitiveness of countries according to macroeconomic indicators. Journal of Competitiveness, 13(3), 56–72. doi:10.7441/joc.2021.03.04
González-Rodríguez, M. R., Díaz-Fernández, M. C., & Pulido-Pavón, N. (2023). Tourist destination competitiveness: An international approach through the travel and tourism competitiveness index. Tourism Management Perspectives, 47(101127), 101127. doi:10.1016/j.tmp.2023.101127
Goffi, G., Cucculelli, M., & Del Chiappa, G. (2023). Tourism destination competitiveness in Italy: A stakeholders’ perspective. Tourism Planning & Development, 20(4), 721–745. doi:10.1080/21568316.2022.2160805
Han, H., Lee, S., Ariza-Montes, A., Al-Ansi, A., Tariq, B., Vega-Muñoz, A., & Park, S.-H. (2021). Muslim travelers’ inconvenient tourism experience and self-rated mental health at a non-Islamic country: Exploring gender and age differences. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), 758. doi:10.3390/ijerph18020758
Lasisi, T. T., Odei, S. A., & Eluwole, K. K. (2023). Smart destination competitiveness: underscoring its impact on economic growth. Journal of Tourism Futures. doi:10.1108/jtf-09-2022-0243
Murayama, T., Brown, G., Hallak, R., & Matsuoka, K. (2022). Tourism destination competitiveness: Analysis and strategy of the Miyagi Zaō mountains area, Japan. Sustainability, 14(15), 9124. doi:10.3390/su14159124
Ozkaya, G., & Demirhan, A. (2022). Multi-criteria analysis of sustainable travel and tourism competitiveness in Europe and Eurasia. Sustainability, 14(22), 15396. doi:10.3390/su142215396
Pérez León, V. E., Guerrero, F. M., & Caballero, R. (2022). Tourism competitiveness measurement. A perspective from Central America and Caribbean destinations. Tourism Review, 77(6), 1401–1417. doi:10.1108/tr-03-2022-0119
Preko, A., Mohammed, I., Gyepi-Garbrah, T. F., & Allaberganov, A. (2021). Islamic tourism: travel motivations, satisfaction and word of mouth, Ghana. Journal of Islamic Marketing, 12(1), 124–144.
Simarmata, E., Kusumastuti, R., & Wijaya, C. (2022). Achieving sustainable competitiveness of tourism dynamics with resource-based view. European Journal of Innovation Management. doi:10.1108/ejim-07-2022-0365
Sharma, P., Singh, R., Tamang, M., Singh, A. K., & Singh, A. K. (2021). Journal of teaching in travel &tourism: a bibliometric analysis. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 21(2), 155–176. doi:10.1080/15313220.2020.1845283
Somarriba, N., & Zarzosa, P. (2018). Quality of life in the European Union: An econometric analysis from a gender perspective. Social Indicators Research. https://doi.org/ 10.1007/s11205-018-1913-4
Somarriba, N., & Pena, B. (2009). Synthetic indicators of quality of life in Europe. Social Indicators Research, 96, 115–133.
Statista (2023), “Statista”, available at: https://www.statista.com/outlook/mmo/travel-tourism/worldwide
Tang, C. F., & Tan, E. C. (2015). Does tourism effectively stimulate Malaysia’s economic growth? Tourism Management, 46, 158–163. doi:10.1016/j.tourman.2014.06.020
Tugcu, C. T. (2014). Tourism and economic growth nexus revisited: A panel causality analysis for the case of the Mediterranean Region. Tourism Management, 42, 207–212. doi:10.1016/j.tourman.2013.12.007
UNWTO (2007) Practical Guide to Tourism Destination Management. Madrid: World Tourism Organisation
Uyar, A., Kuzey, C., Koseoglu, M. A., & Karaman, A. S. (2023). Travel and tourism competitiveness index and the tourism sector development. Tourism Economics, 29(4), 1005–1031. doi:10.1177/13548166221080357
Xu, J. (bill), & Au, T. (2023). Destination competitiveness since 2010: research themes, approaches, and agenda. Tourism Review, 78(3), 665–696. doi:10.1108/tr-10-2022-0494 1108/jima-04-2019-0082
Wang, W., Wang, S.-Q., Li, Y.-S., & Feng, C. (2022). Assessing the sustainability and competitiveness of tourism economies in China’s Chengdu-Chongqing metropolitan area. Environmental Science and Pollution Research International, 29(44), 66960–66978. doi:10.1007/s11356-022-20436-2
WEF (World Economic Forum) (2020) Travel & Tourism Competitiveness Index. http://reports.weforum.org/ travel-and-tourism-competitiveness-report-2017/ranking/ (accessed 19 April 2020).
World Bank (2021a) World Development Indicators. https://databank.worldbank.org/reports.aspx?source= world-development-indicators (accessed 14 November 2021.
Yan, G., Zou, L., Liu, Y., & Ji, R. (2022). How does new infrastructure impact the competitiveness of the tourism industry?--Evidence from China. PloS One, 17(12), e0278274.doi:10.1371/journal.pone.0278274
Zhao, J. (2018).The Hospitality and Tourism Industry in China: New Growth, Trends, and Developments, CRC Press.
Zhang, S., Chi, L., Zhang, T., & Wang, Y. (2023). Optimization of Tourism Management Based on Regional Tourism Competitiveness Evaluation: Evidence from Ningxia Hui Autonomous Region, China. Sustainability, 15(12), 9591. doi: 10.3390/su15129591