عوامل موثردر تمایل به گردشگری با تأکید بر نقش امنیت ذهنی گردشگران (مطالعه موردی شهرستان بم)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه برنامه ریزی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 گروه آموزشی برنامه ریزی ورفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران

چکیده

در راه شناخت فاکتورهای موثر بر میزان تمایل به گردشگری در دنیا و در ایران گام هایی برداشته شده است. از جمله ی این فاکتورهای موثر، می توان به امنیت ذهنی گردشگران و ابعاد آن در تعیین میزان تمایل به گردشگری یک مقصد اشاره کرد. در این مطالعه برای تسهیل در اندازه گیری متغیر مستقل امنیت ذهنی به دو مولفه‌ی جدید امنیت ذهنی سلبی و امنیت ذهنی ایجابی تعریف و ارائه شده است. بر این اساس سعی شده است که سهم افزاینده یا کاهنده‌ی دو مولفه‌ی سلبی و ایجابی امنیت ذهنی در تعیین میزان تمایل به گردشگری مورد سنجش قرار گیرد، تا از این طریق به شناخت میزان اهمیت هر کدام از مولفه ها دست یافته شود. این پژوهش به صورت کمی و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به انجام رسیده است. یافته ها حاکی از این است که امنیت ذهنی سلبی با بتای 20/0- دارای تاثیری کاهنده و امنیت ذهنی ایجابی با بتای 40/0 دارای تأثیر فزاینده در تعیین میزان تمایل به گردشگری افراد می باشند. در راستای تقویت تأثیر امنیت ذهنی ایجابی و تضعیف تأثیر امنیت ذهنی سلبی، پیشنهادهایی در انتهای مطالعه ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها


  1. اسدی حسن، پورنقی امین، اصفهانی نوشین، زیتونلی حمید. (1389). مطالعه ابعاد مختلف امنیت در گردشگری ورزشی ایران، نشریه مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، شماره 13.
  2. پاپلی یزدی محمدحسین، سقایی مهدی. (1386). گردشگری ماهیت‏ها و مفاهیم، انتشارات سمت.
  3. تاجران عزیزالله، کلاکی حسن. (1388). بررسی عملکرد پلیس بر احساس امنیت شهروندان تهرانی، فصل­نامه مطالعات مدیریت انتظامی، شماره 4، صفحات 561-586.
  4. توحیدی محمود. (1383). ارگ نامه: نگرشی بر ارگ بم در بستر تاریخ، انتشارات مرکز کرمان شناسی.
  5. دلاور، علی (1375). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.

 

  1. ربانی رسول، شاهیوندی احمد، دهقان نیا محمدمنصور، ناظرحضرت جعفر. (1390). نقش پلیس در تأمین امنیت و ­جذب گردشگری (نمونه موردی شهر اصفهان)، نشریه مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 26.
  2. زارعی نوشین. (1385). تأثیر امنیت روانی بر توسعه‏ صنعت توریسم در استان‏های بوشهر و فارس، پایان­نامه‏ کارشناسی ارشد.
  3. صیدایی سید اسکندر و هدایتی مقدم زهرا. (1389). نقش امنیت در توسعه گردشگری، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد شوشتر، سال چهارم، شماره هشتم، ص 97 - 110.
  4. فائقی سحر، امیر آرمین. (1390)­. توجه به فرهنگ گردشگری در مدیریت گردشگری فرهنگی و نقش آن در امنیت و توسعه‏ پایدار، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار.
  5. کردوانی پرویز، غفاری ونوس (1390). توریسم و رویکرد نوسازی در طراحی بافت‏های تاریخی شهری مطالعه موردی: شهر اصفهان، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، علمی - پژوهشی، سال هشتم، شماره 30.
  6. لطفی حیدر؛ عزالدین حسین، رفیعی مجتبی، شاه حسینی سمیه. (1391). نقش امنیت در توسعه گردشگری (با تأکید بر استان سیستان و بلوچستان)، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه سواحل مکُران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران.
  7. معاون زهرا. (1391). مطالعه‏ سهم سرمایه‏های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید شهر شیراز، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
  8. هزار جریبی جعفر. (1390). احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری، مجله جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی، سال 22، شماره پیاپی 42، شماره 2.

 

  1. Anuar, A. N. A, Bookhari, S. N, & Aziz, N. A. (2012). The effectiveness of Safe City Programme as safety basic in tourism industry: Case Study in Putrajaya. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 42, 477-485.
  2. Sönmez, S. F, & Graefe, A. R. (1998). Influence of terrorism risk on foreign tourism decisions. Annals of Tourism Research, 25(1), 112-144.
  3. Kovari, I, & Zimányi, K. (2011). Safety and Security in the Age of Global T.

 

  1. ourism (The changing role and conception of Safety and Security in Tourism). APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 5.
  2. Popescu, L. (2011). Safety and Security in Tourism. Case Study: Romania/Siguranta si securitatea în turism. Studiu de caz: România. In Forum geografic (Vol. 10, No. 2, p. 322). University of Craiova, Department of Geography.