بررسی تأثیر استراتژی‌های رفتاری بر تمایل به ترک خدمت در کارکنان زن هتل‌های شهر مشهد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی مدیریت/ دانشکده علوم اداری و اقتصادی/ دانشگاه فردوسی مشهد

2 گروه آموزشی مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

الزامات زندگی امروزی باعث گردیده که زنان علاوه بر نقش‌های سنتی، به ایفای نقش‌های اکتسابی نیز بپردازند. این در حالی است که امروزه در فعالیت‌های خدماتی به‌خصوص در بخش گردشگری نقش زنان بسیار پررنگ شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روابط محتاطانه و حمایت سازمانی درک شده بر تمایل به ترک خدمت به‌واسطه کامیابی در کار در کارکنان زن شاغل هتل‌ها می‌باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش انجام کار، از نـوع پیمایشـی اسـت. جامعه آماری شامل کارکنان زن هتل‌های شهر مشهد می‌باشد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس استفاده شد. به دلیل نامعین بودن حجم جامعه، تعداد 390 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد، روابط محتاطانه و حمایت سازمانی درک شده بر کامیابی در کار زنان تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. از نتایج دیگر اینکه اثر روابط محتاطانه، حمایت سازمانی درک شده و کامیابی در کار بر قصد ترک خدمت کارکنان زن معنی‌دار است. علاوه بر این نقش واسط کامیابی در کار نیز تائید شد.

کلیدواژه‌ها


  1. -         محمودی، سمیه؛ رنجبریان، بهرام و فتحی، سعید (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی از ایران، فصلنامه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال چهارم، شماره 13، صص: 92-72.

    -          زارع خفری، شهاب الدین و حسنی، محمد. (1393). بررسی تأثیر هویت بخشی سازمانی بر رضـایت شـغلی و تمایـل بـه ترک شغل با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتـار شـهروند سـازمانی (مطالعـة مـوردی: کارکنـان شهرداری منطقة 2 تهران(. فصلنامة مدیریت دولتی، سال اول، شماره 4، صص: 130-109.

    1. Abid, G., Zahra, I., & Ahmed, A. (2015). Mediated mechanism of thriving at work between perceived organization support, innovative work behavior and turnover intention, Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 9(3): 982-998.
    2. Abid, G., Zahra, I., & Ahmed, A. (2016). Promoting thriving at work and waning turnover intention: A relational perspective, Future Business Journal, 2(2): 127-137.
    3. Ahmed, S., & Ahmed, A. (2015). Employee innovation: management practices affecting the innovative behavior at workplace. In 3rd Islamic Countries Conference on Statistical Sciences (ICCS-13): Statistics for Better Life.
    4. Allen, D. G., Shore, L. M., & Griffeth, R. W. (2003). The role of perceived organizational support and supportive human resource practices in the turnover process, Journal of management, 29(1): 99-118.
    5. Branham, F. L. (2000). Six truths about employee turnover. NY: American Management Association, http://www. nichebenefits. com/Library/sixtruths. pdf (Accessed 5-19-08).
    6. Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2010). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior,  International Journal of Hospitality Management, 31(1): 180-190.
    7. Cohen, Susan G. (1993). Designing effective self-managing work teams, Center for Effective Organizations, School of Business Administration, University of Southern California.
    8. Coverman, S. (1989). Role overload, role conflict, and stress: Addressing consequences of multiple role demands, Social forces, 67(4): 965-982.
    9. Cropanzano, R., & Mitchell, M. S. (2005). Social exchange theory: an interdisciplinary review, Journal of Management, 31(6): 874–900.
    10. Dess, G. G., & Shaw, J. D. (2001). Voluntary turnover, social capital, and organizational performance, Academy of Management Review, 26(3): 446-456.
    11. Dutton, J. E. (2005). Embodying Social Interactions: Integrating Physiology into the Study of Connections and Relationships at Work. Linking organizations and physiology. Academy of Management Review, 33(1), 137-162.
    12. Dutton, J. E. (2006). Energize your workplace: How to create and sustain high-quality connections at work. John Wiley & Sons.
    13. Dutton, J. E., & Heaphy, E. D. (2003). The power of high-quality connections,  In Positive organizational scholarship: Foundations of a new discipline,  Publisher: Berrett-Koehler Publishers, Editors: Kim Cameron, Jane E Dutton, Robert Quinn, pp.263-278.
    14. Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S., & Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied psychology, 71(3), 500.
    15. Eisenberger, R., Armeli, S., Rexwinkel, B., Lynch, P. D., & Rhoades, L. (2001). Reciprocation of perceived organizational support. Journal of applied psychology, 86(1), 42.
    16. Gahlan, V. S., & Singh, K. (2014). The Effect of Role Overload and Role Ambiguity on Job Performance of IT Professionals in India, IUP Journal of Management Research, 13(3): 59 -81.
    17. Hassan, M., Akram, A., & Naz, S. (2010). The relationship between person organization fit, person-job-fit and turnover intention in banking sector of Pakistan: The mediating role of psychological climate. International Journal of Human Resource Studies, 2(3): 172- 190.
    18. Humphrey, S. E., Nahrgang, J. D., & Morgeson, F. P. (2007). Integrating motivational, social, and contextual work design features: a meta-analytic summary and theoretical extension of the work design literature, Journal of Applied Psychology, 92(5): 13-32.
    19. Jacobs, G., Belschak, F. D., & Den Hartog, D. N. (2014). (Un) ethical behavior and performance appraisal: the role of affect, support, and organizational justice,  Journal of Business Ethics, 101(1): 63-76.
    20. Kim, P. B., Kim, S., Kim, S. S., & Kim, J. (2017). Organizational drivers and outcomes of casino employees’ work adaptability, Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(3):276-296.
    21. Maher, J. K., Marks, L. J., & Grimm, P. E. (1997). Overload, pressure, and convenience: Testing a conceptual model of factors influencing women’s attitudes toward, and use of, shopping channels, ACR North American Advances.
    22. Meek,W. R., Davis‐Sramek, B., Baucus, M. S. & Germain, R. N. (2011). Commitment in franchising: The role of collaborative communication and franchisee's propensity to leave, Entrepreneurship Theory and Practice, 35(3): 559 -581.
    23. Mitchell, T. R., Holtom, B. C., Lee, T. W., Sablynski, C. J., & Erez, M. (2001). Why people stay: Using job embeddedness to predict voluntary turnover. Academy of Management Journal, 44(6): 1102-1101.
    24. Mossholder, K. W., Richardson, H. A., & Settoon, R. P. (2011). Human resource systems and helping in organizations: A relational perspective. Academy of Management Review, 36(1):33-52.
    25. Nelson, D. & Cooper, C.L. (Eds.) (2007). Positive Organizational Behavior. SAGE Publications Inc.
    26. Paterson, T. A., Luthans, F., & Jeung, W. (2014). Thriving at work: Impact of psychological capital and supervisor support,  Journal of Organizational Behavior, 35(3): 434-446.
    27. Peterson, M. F., Smith, P. B., Akande, A., Ayestaran, S., Bochner, S., Callan, V., ... & Hofmann, K. (1995). Role conflict, ambiguity, and overload: A 21-nation study, Academy of Management Journal, 38(2): 429-452.
    28. Porath, C., Spreitzer, G., Gibson, C., & Garnett, F. G. (2010). Thriving at work: Toward its measurement, construct validation, and theoretical refinement, Journal of Organizational Behavior, 33(2): 250-275.
    29. Reisel, W. D., Probst, T. M., Chia, S. L., Maloles, C. M., & König, C. J. (2010). The effects of job insecurity on job satisfaction, organizational citizenship behavior, deviant behavior, and negative emotions of employees, International Studies of Management Organization, 40(1): 74-91.
    30. Rizwan, M., Arshad, M. Q., Munir, H. M. A., Iqbal, F., & Hussain, A. (2014). Determinants of Employees intention to leave: A Study from Pakistan. International Journal of Human Resource Studies, 4(3): 1- 18.
    31. Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). Perceived organizational support: a review of the literature, Journal of Applied Psychology, 87(4): 698–714.
    32. Ryle, G. (1949). The concept of mind, Hutchinson & Co. Ltd., London, 15.
    33. Spreitzer, G., Porath, C. L., & Gibson, C. B. (2010). Toward human sustainability: How to enable more thriving at work, Organizational Dynamics, 41(2): 155-162.
    34. Spreitzer, G., Sutcliffe, K., Dutton, J., Sonenshein, S., & Grant, A. M. (2005). A socially embedded model of thriving at work, Organization Science, 16(5): 537-549.
    35. Steel, R. P., & Ovalle, N. K. (1984). A review and meta-analysis of research on the relationship between behavioral intentions and employee turnover. Journal of applied psychology, 69(4): 673-686.
    36. Uhl-Bien, M., Graen, G. B., & Scandura, T. A. (2000). Implications of leader-member exchange (LMX) for strategic human resource management systems: Relationships as social capital for competitive advantage, Research in Personnel and Human Resources Management, 18(2000): 137-186.
    37. Wang, J. L. (2006). Perceived work stress, imbalance between work and family/personal lives, and mental disorders. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 41(7): 541-548.
    38. Weick, K. E., & Roberts, K. H. (1993). Collective mind in organizations: Heedful interrelating on flight decks. Administrative science quarterly, 357-381.
    39. Weick,K. E. (2003). Positive organizing and organizational tragedy. Positive organizational scholarship: Foundations of a new discipline, Publisher: Berrett-Koehler Publishers, Editors: Kim Cameron, Jane E Dutton, Robert Quinn, pp. 66-80.