تحلیل فازی عوامل مؤثر بر جذب گردشگر خارجی در سطح کلان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عؤامل مؤثر بر جذب گردشگر در صدد آن است که بداند جامعه علاوه بر جاذبه‌‌های فرهنگی و طبیعی، باید حائز چه شروطی باشد تا بتواند در جذب گردشگر خارجی موفق باشد. در این راستا، با طرح یک تئوری تلفیقی در سطوح تحلیلی متفاوت و استفاده از منطق فازی، استخراج شرایط لازم و کافی جذب گردشگر خارجی، مدنظر قرار گرفت. نتایج نشان داد که جهانی شدن اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، تضاد درونی، امنیت اجتماعی، رقابت پذیری در زیرساختها، حاکمیت قانون، جذابیت فرهنگی و طبیعی هر یک شرط لازم جذب گردشگر در سطح کلان است. در علّیت عطفی و ترکیبی به دلیل پوشش نظری و تجربی بیشتر، تنها یک مسیر علّی دارای اهمیت نظری و تجربی تشخیص داده شد. معادله نهایی پژوهش حاضر نشان داد که ‌جهانی شدن اجتماعی‌ و فرهنگی، جهانی شدن سیاسی، امنیت اجتماعی، جذابیت فرهنگی و طبیعی و توان رقابت پذیری در زیرساختها، مجموعاً شروط کافی جذب گردشگر در سطح کلان است. این ترکیب به ما نشان داد که کشورهای موفق حائز شروط فوق اند، یعنی این شروط در آنها حضور دارد، اما کشورهایی که در جذب گردشگر موفق نیستند، فاقد این شروط ترکیبی هستند.

کلیدواژه‌ها


چلبی، م. (1375). جامعه شناسی نظم. تهران، نشر نی. 
چلبی،م.(1388).شاخص­سازی تابع عضویت فازی، نوع شناسی و واسنجی درجامعه­شناسی. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره سوم، شماره 4، صص 28-6.
شریف‌زاده، ا.، مرادی­نژاد، ه.(1381). توسعه پایدار و توریسم روستایی. مجله جهاد، شماره 250 و 251، صص 63-52.
کرلینجر، فرد. ان.(1376). مبانی پژوهش در علوم رفتاری، (ترجمه ح. پاشاشریفی و ج. نجفی زند، جلد دوم، تهران، موسسه انتشارات آوای نور.
مدهوشی، م.، ناصرپور، ن.(1382).ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان. پژوهشنامه بازرگانی، سال هفتم، شماره 28، صص 58-25.
Borocz, J.(2000). Leisure Migration: A Sociological Study on Tourism. International Journal of Tourism Research, 2, 65-66.
Boxill, L.(2012). Linking Tourism Security to National Security: A Brief Comment on the Implications of the Christopher Coke Sage.Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 4(1),26-31.  
Breda, Z., & Costa, C. (2005). Safety and Security Issues Affecting Inbound Tourism in the People,s Republic of China in Mansfeld.in A. Pizam,(Eds.), Tourism, Safety and Security: From Theory to Practice. Butterworth-Heinemann(ISBN0-7506-7898-4).
Collins, k.N., Kliot, N. (2016).Particularism vs Universalism in Hiking Tourism. Research Note and Reports/Annals of Tourism Research, 56, 128-163.
Constantin, S., Gruiescu, M.,Ioanas, C.(2012). Factors Influencing Touristic demand and its Modelling Possibilities.Procedia- social and Behavioral Sciences, 62, 1184-1189.
Culiuc, A.(2014). Determinants of International Tourism. IMF Working Paper, International Monetary Fund.
Foris, D.(2014).Study regarding a New dimension of tourism phenomenon- the political- administrative dimension, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 143, 1078-1082.
Hartmann, D., Gerteis, j.(2005). Dealing With Diversity: Mapping Multiculturalism in Sociological Terms. Sociological Theory,23(2), 218-240.
Haywood,K .M.(1988). Responsible and responsive tourism planning in the community. Tourism Management, 9(2), 105-108.
Jovanovic, S., Ilic, I. (2016). Infrastrucure as Important Determinant of Tourism Development in the Counteries of Southeast Europe. Ecoforum, Vol 5,1(8), 1-7.
Knack, S., Keefer,P.(1997). Does social Capital have an economic Payoff?: A cross- Country investigation. The Quarterly Journal of Economics 112(4), 1251-1288.
Madanipour, A.(2014).In Out or What? How Globalization Affects High or Low Corruption: A Qualitative- Comparative Analysis of 90 Developing Countries(Unpublished Doctoral dissertation).Texas Womens University, USA.
Morais,D.B.,Dorsal,M.J ., Backman,S.J.(2004). Can Tourism Providers Buy their Customers,Loyalty?Examining the Influence of Customer-Provider Investments on Loyalty. Journal of Travel Research, 42,235-243.
Moscardo, G., Konovalov, E., Murphy, L.,McGehee, N.G., Schurmann, A.(2017). Linking tourism to social capital in destination communities. Journal of Destination Marketing & Management, 6, 286-295.
Mowforth,M., Munt.,I(2016).Tourism and Sustainability, Development, Globalisation and New Tourism In The Third World.New York and Londan: Routledge Press.
Okazaki, E.(2008).A Community – Based Tourism Model: its Conception and Use. Journal of Sustainable Tourism, 16(5), 511-529.
Petrovici, A.(2014).Public Relations in Tourism. A Research on The Perception of The Romanian Public Upon Responsible Tourism. Procedia- Social and Behavioral Sciences,163,67-72.
Pizam, A. (1999). A Comprehensive Approach to Classifying Acts of Crime and Violence at Tourism Destinations.Journal of Travel Research, 38(5), Doi: 10.1177/004728759903800103.
Reid,D.G.(2003).Tourism, Globalization and Development: Responsible Tourism Planning London: Pluto Press.
Saha, S., Je Su,J.,Campbell, N.(2017).Does Political and Economic Freedom Matter for Inbound Tourism? A Cross- National Panel Data Estimation.1-45.
Song, H.,Dewyer, L.,Li, G., Cao, Z.(2012).Tourism Economic Research: A Review and Assessment. Annals of Tourism Research, 39(3),1653-1682.
Teo, P., Li, L.H.(2003). Global and Local Interaction in Tourism. Annals of Tourism Research, 30, 287-306.
Timothy,D.J.(2007).Empowerment and Stakeholder Participation in Tourism destination communities. In A. Church and T.Coles(eds) Tourism, Power and Space(pp.199-216). London and New York: Routledge Press.
Wood,R.E.(2006).Cruise Tourism: A paradigmatic Case of Globalization.In; Dowling, R.(ed) Cruise Ship Tourism. CAB international, Wallingford, UK, 397-406.
Woolcock, M .,Narayan, D.(2000).Social Capital: Implications for Development Theroy, research and Policy. The World Bank Observer. 15(2), 225-249.
Woosnam, K.M.,Norman, K.M and Ying, T.(2009).Exploring the theoretical Framework of emotional solidarity between residents and tourists. Jornal of Travel Research, 48, 245-258.