عامل شخصیت بهعنوان یکی ازعوامل مهم پیشبینی کنندهی رفتارهای انسانی در زمینه گردشگری و سفر، کمتر توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز بود. جامعه آماری پژوهش، گردشگرانی بودند که در شهریور 97 برای بازدید از اماکن تفریحی به شهر بابلسر آمدند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. به منظور گردآوری اطلاعات از شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز (MBTI) و پرسشنامه تجربه گردشگری به یاد ماندنی (MTE) استفاده گردید. با توجه به توزیع تیپها در افراد نمونه، پنج تیپ از 16 تیپ شخصیتی مورد کنکاش قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرمافزارSPSS 23 بررسی شد. یافتهها نشان داد که میانگین تجربه گردشگری به یادماندنی بین گروههای متشکل از تیپهای شخصیتی گوناگون، تفاوت معنیدار دارد (05/0 > p). بر این اساس، ویژگیهای شخصیتی افراد در کنار سایر عوامل میتواند تأثیر مهمی در درک تجارب گردشگری داشته باشد.
1. ثقفی، محمد جواد، طاهری سیاح، فاطمه (1396). معماری و MBTI؛ بررسی شیوه استفاده از شخصیت شناسی و ویژگیهای شخصیتی کاربر فضا در طراحی مسکن، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی, دوره 22، شماره 1: 75-88.
2. شکرچی زاده، زهرا، رنجبریان، بهرام و قاسمی، وحید (1397). تاثیر خصیصههای شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره 7، شماره 25: 97-116.
3. ضرغام بروجنی، حمید، بهمنش، پریسا (1392). شناسایی عوامل موثر بر ایجاد تجربه گردشگری به یادماندنی از دیدگاه گردشگران فرهنگی بازدید کننده از ایران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره 2، شماره 4: 67-88.
5. محمد اسماعیل, الهه (1384). بررسی و مقایسه شانزده تیپ شخصیتی دانشجویان ایرانی و هندی، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، دوره 35، شماره 1: 121-134.
6. محمودی میمند، محمد، وزیرزنجانی، حمیدرضا و خلیلی یادگاری، مریم (1391). ابعاد شخصیتی تست مایرز-بریگز (MBTI) و تمایل خرید مشتریان، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4: 151-165.
7. ملکی مین باش رزگاه، مرتضی، بلوچی، حسین و فارسی زاده، حسین (1394). بررسی تاثیر تصویر مقصد و رضایت از مقصد بر نیتهای بازدید گردشگران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره 4، شماره 12: 11-33.
8. نساجی کامرانی، مهدی، کریمی، اوژن، محمودی میمند، محمدو درویش، حسن (1396). تبیین مدل عوامل موثر بر ارتقاء برند گردشگری جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 5، شماره 4: 95-106.
Adongo, C. A., Anuga, S. W., & Dayour, F. (2015). Will they tell others to taste? International tourists' experience of Ghanaian cuisines. Tourism Management Perspectives, 15: 57-64.
Alsalamah, M., AlHamdani, A., Albassam, M., & Alasgah, Y. (2017). Distribution of the Myers Briggs Type Indicator types in an Emergency Medicine residency training program in Saudi Arabia. Journal of Health Informatics in Developing Countries, 11(1) : 1-8.
Barnes, S. J., Mattsson, J., & Sørensen, F. (2016). Remembered experiences and revisit intentions: A longitudinal study of safari park visitors. Tourism Management, 57: 286-294.
Chandralal, L., & Valenzuela, F. R. (2015). Memorable tourism experiences: Scale development. Contemporary Management Research,11(3): 291-310.
Chang, S. (2018). Experience economy in hospitality and tourism: Gain and loss values for service and experience. Tourism Management, 64: 55-63.
Chen, C. C., Petrick, J. F., & Shahvali, M. (2016). Tourism experiences as a stress reliever: Examining the effects of tourism recovery experiences on life satisfaction. Journal of Travel Research, 55(2): 150-160.
Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty. Tourism management perspectives, 26:153-163.
Chung, N., Lee, H., Lee, S. J., & Koo, C. (2015). The influence of tourism website on tourists' behavior to determine destination selection: A case study of creative economy in Korea. Technological Forecasting and Social Change, 96: 130-143.
de Freitas Coelho, M., de Sevilha Gosling, M., & de Almeida, A. S. A. (2018). Tourism experiences: Core processes of memorable trips. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37: 11-22.
Fernandes, T., & Cruz, M. (2016). Dimensions and outcomes of experience quality in tourism: The case of Port wine cellars. Journal of Retailing and Consumer Services, 31: 371-379.
García-Villaverde, P. M., Elche, D., Martínez-Pérez, Á., & Ruiz-Ortega, M. J. (2017). Determinants of radical innovation in clustered firms of the hospitality and tourism industry. International Journal of Hospitality Management, 61: 45-58.
20. Hanna, P., Font, X., Scarles, C., Weeden, C., & Harrison, C. (2018). Tourist destination marketing: From sustainability myopia to memorable experiences. Journal of Destination Marketing & Management, 9: 36-43.
Jeon, H., Ok, C., & Choi, J. (2018). Destination marketing organization website visitors’ flow experience: an application of Plog’s model of personality. Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(4): 397-409.
22. Jorgenson, J., Nickerson, N., Dalenberg, D., Angle, J., Metcalf, E., & Freimund, W. (2018). Measuring Visitor Experiences: Creating and Testing the Tourism Autobiographical Memory Scale. Journal of Travel Research, 0047287518764344.
23. Kim, J. H. (2010). Determining the factors affecting the memorable nature of travel experiences. Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(8): 780-796.
kim, M. R., & Han, S. J. (2014). Relationships between the Myers-Briggs Type Indicator personality profiling, academic performance and student satisfaction in nursing students. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(6), 1-12.
kim, M. J., Park, K. P., Seo, D. G., & Ihm, J. J. (2014). The relationship between dental graduate students’ MBTI types and academic achievement in problem-based learning. Korean journal of medical education, 26(4), 291-297.
26. kim, S. (1999). A study on the relationship between personality, study satisfaction and academic achievement of medical students. Korean Journal of Medical Education, 11(2), 271-284.
Kim, J. H., Ritchie, J. B. & McCormick, B. (2012). Development of a scale to measure memorable tourism experiences. Journal of Travel Research, 51(1):12-25.
28. Kim, S., Ham, S., Moon, H., Chua, B. L., & Han, H. (2018). Experience, brand prestige, perceived value (functional, hedonic, social, and financial), and loyalty among GROCERANT customers. International Journal of Hospitality Management.
Lim, J. Y., Yoo, I. Y., & Oh, S. N. (2001). Relationship between personality type, SAT score and GPA of student nurses. Journal of Korean Academy of Nursing, 31(5), 835-845.
30. Moghavvemi, S., Woosnam, K. M., Paramanathan, T., Musa, G., & Hamzah, A. (2017). The effect of residents’ personality, emotional solidarity, and community commitment on support for tourism development. Tourism Management, 63: 242-254.
Nguyen, Q. (2016). Linking loss aversion and present bias with overspending behavior of tourists: Insights from a lab-in-the-field experiment. Tourism Management, 54: 152-159.
32. Quan, S., & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism management, 25(3): 297-305.
33. Rashid, G. J., & Duys, D. K. (2015). Counselor Cognitive Complexity: Correlating and Comparing the Myers–Briggs Type Indicator With the Role Category Questionnaire. Journal of Employment Counseling, 52(2): 77-86.
34. Sample, J. (2017). A Review of the Myers-Briggs Type Indicator in Public Affairs Education. Journal of Public Affairs Education, 23(4): 979-992.
35. Sthapit, E. (2018). A netnographic examination of tourists’ memorable hotel experiences. Anatolia, 29(1): 108-128.
Sthapit, E., & Jiménez-Barreto, J. (2018). Exploring tourists' memorable hospitality experiences: An Airbnb perspective. Tourism Management Perspectives, 28: 83-92.
37. Thanh, T. V., & Kirova, V. (2018). Wine tourism experience: A netnography study. Journal of Business Research, 83: 30-37.
Yoo, K. H., & Gretzel, U. (2011). Influence of personality on travel-related consumer-generated media creation. Computers in Human Behavior, 27(2): 609-621.
Zhang, H., Wu, Y., & Buhalis, D. (2018). A model of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention. Journal of destination marketing & management, 8: 326-336.
40. Zhao, M., Dong, S., Wu, H. C., Li, Y., Su, T., Xia, B., ... & Guo, X. (2018). Key impact factors of visitors’ environmentally responsible behaviour: personality traits or interpretive services? A case study of Beijing’s Yuyuantan Urban Park, China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(8): 792-805
41. References
Barnes, S. J., Mattsson, J., & Sørensen, F. (2016). Remembered experiences and revisit intentions: A longitudinal study of safari park visitors. Tourism Management, 57: 286-294.
Kim, S., Ham, S., Moon, H., Chua, B. L., & Han, H. (2018). Experience, brand prestige, perceived value (functional, hedonic, social, and financial), and loyalty among GROCERANT customers. International Journal of Hospitality Management.
Sthapit, E., & Jiménez-Barreto, J. (2018). Exploring tourists' memorable hospitality experiences: An Airbnb perspective. Tourism Management Perspectives, 28: 83-92.
Zhao, M., Dong, S., Wu, H. C., Li, Y., Su, T., Xia, B., ... & Guo, X. (2018). Key impact factors of visitors’ environmentally responsible behaviour: personality traits or interpretive services? A case study of Beijing’s Yuyuantan Urban Park, China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(8): 792-805
شیرخدایی, میثم , غفاری, مجید , یوسفی, فاطمه , & یوسفی, فائزه . (1398). بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8(31), 1-17. doi: 10.22080/jtpd.2020.16975.3115
MLA
میثم شیرخدایی; مجید غفاری; فاطمه یوسفی; فائزه یوسفی. "بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8, 31, 1398, 1-17. doi: 10.22080/jtpd.2020.16975.3115
HARVARD
شیرخدایی, میثم, غفاری, مجید, یوسفی, فاطمه, یوسفی, فائزه. (1398). 'بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8(31), pp. 1-17. doi: 10.22080/jtpd.2020.16975.3115
CHICAGO
میثم شیرخدایی , مجید غفاری , فاطمه یوسفی و فائزه یوسفی, "بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8 31 (1398): 1-17, doi: 10.22080/jtpd.2020.16975.3115
VANCOUVER
شیرخدایی, میثم, غفاری, مجید, یوسفی, فاطمه, یوسفی, فائزه. بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1398; 8(31): 1-17. doi: 10.22080/jtpd.2020.16975.3115