شناسایی عوامل نهادی موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در صنعت گردشگری با محوریت گردشگری ورزشی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 عضو هیئت علمی دانشگاه سناباد گلبهار، گلبهار، ایران

4 عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد، مشهد، ایران

5 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانکارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، مشهد، ایران

10.22080/jtpd.2021.21566.3551

چکیده

بررسی عوامل نهادی، یکی از روش های استراتژیک بهرهمندی از فرصتهای کارآفرینی صنعت گردشگری ورزشی میباشد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل نهادی موثر بر بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی در صنعت گردشگری با محوریت گردشگری ورزشی ایران می‌باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش‌های کیفی می‌باشد که از روش سیستماتیک داده بنیاد و رویکرد گلیزری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.مصاحبه روش اصلی جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش بود که به صورت هدفمند با 25 نفر از صاحب-نظران، مصاحبه شد. سوالات مصاحبه پیرامون ابعاد تنظیمی ـ قانونی ـ اداری، هنجاری ـ فرهنگی، شناختی ـ آموزشی و هدایت‌گر ـ حمایتی که بر روی بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی موثر هستند، تنظیم گردید. همزمان با جمع‌آوری داده‌ها و انجام مصاحبه‌ها، کار تحلیل داد‌ه‌ها نیز انجام گرفت. بر اساس نتایج پژوهش در نهایت 74 شاخص از عوامل موثر بر بهره‌‎برداری از فرصت‌های کارآفرینی گردشگری ورزشی در ایران شناسایی شدند که پس انجام مراحل کدگذاری این شاخص‌ها در 11 عامل محوری طبقه‌بندی شدند که از این میان 4 بعد نهایی پدید آمد. با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که برای بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی باید از عوامل نهادی شناسایی شده با همگرایی بیشتری استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


منابع
Asadollahi, E., Fahim Devin, H., Yazdanian, M., Mahian Jaghargh, A. (2020). "Designing a Branding Model for Sporting Places with the Purpose of Health Tourism Development (Case Study: Astan Quds Razavi Sports Complex)." The 12th International Congress of SSRI on Sport Sciences (ICSSRI 2020). 9th to 12th November. Tehran. Iran. ID: 1172-12THCONG.   
Ball, S. (2005). "The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism." Hospitality, leisure, sport and tourism network 1(1): 1-14.
Booth, P., et al. (2020). "Entrepreneurship in island contexts: A systematic review of the tourism and hospitality literature." International Journal of Hospitality Management 85: 102438.
Chowdhury, M., et al. (2019). "Postdisaster social capital, adaptive resilience and business performance of tourism organizations in Christchurch, New Zealand." Journal of Travel Research 58(7): 1209-1226.
Creswell, J. W. and C. N. Poth (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches, Sage publications.
Darabi, M., et al. (2020). "Scenario Planning of the Future of Sports Tourism Industry in Mashhad." Annals of Applied Sport Science 8(4): 0-0.
Darbellay, F. and M. Stock (2012). "Tourism as complex interdisciplinary research object." Annals of Tourism Research 39(1): 441-458.
Fong, V. H. I., et al. (2018). "Developing institutional logics in the tourism industry through coopetition." Tourism Management 66: 244-262.
Glaser, B. G. (2008). Doing Quantitative Grounded Theory, Sociology Press.
Hinch, T. and E. Ito (2018). "Sustainable sport tourism in Japan." Tourism Planning & Development 15(1): 96-101.
Kaynak, E. and W. K.-y. Kuan (1993). "Environment, strategy, structure, and performance in the context of export activity: an empirical study of Taiwanese manufacturing firms." Journal of Business Research 27(1): 33-49.
Khodabakhshzadeh, Amin, Ghahraman Tabrizi, Kourosh, Sharifian, Ismail . (2020). "The effect of knowledge management in the development of sports tourism in Kerman province". Journal of Sports Management 12 (1): 241-257. (Persian).        
Nawaz, S. (2015). "Growth effects of institutions: A disaggregated analysis." Economic Modelling 45: 118-126.
North, D. C. (2008). "entitled, Institutions, Institutional Change and Economic Performance (Cambridge: Cam-bridge University Press, 1990)." The Limits of Rationality: 383.
Peng, M. W. (2013). "An institution-based view of IPR protection." Business Horizons 56(2): 135-139.
Peng, M. W., et al. (2009). "The institution-based view as a third leg for a strategy tripod." Academy of management perspectives 23(3): 63-81.
Peyahour, Mohammad, Karimi Zand, Mehdi, Asgari Tomar Kennedy, Gholamreza. (2020). "Presenting a theoretical model of marketing mix for the development of Iran's tourism industry using a mixed research method." New Marketing Research 10 (1): 1-16. (Persian).           
Ramzaninejad, R., et al. (2020). "Content analysis of research articles in sport tourism of Iran." Annals of Applied Sport Science 8(1): 0-0.
Roche, S., et al. (2013). "A model of sporting event tourism as economic development." Sport, Business and Management: An International Journal.
Rodrik, D., et al. (2004). "Institutions rule: the primacy of institutions over geography and integration in economic development." Journal of economic growth 9(2): 131-165.
Shane, S. and S. Venkataraman (2000). "The promise of entrepreneurship as a field of research." Academy of management review 25(1): 217-226.
Shane, S., et al. (2003). "Entrepreneurial motivation." Human resource management review 13(2): 257-279.
Stenholm, P., et al. (2013). "Exploring country-level institutional arrangements on the rate and type of entrepreneurial activity." Journal of Business Venturing 28(1): 176-193.
Travel, W. (2017). "Tourism: Global Economic Impact & Issue 2018." WTTC: London, UK.
Williamson, O. E. (2000). "The new institutional economics: taking stock, looking ahead." Journal of economic literature 38(3): 595-613.
Wu, M., et al. (2021). "Large‐scale enterprises, social capital and the post‐disaster development of community tourism: The case of Taoping, China." International Journal of Tourism Research.