بررسی و تحلیل تطبیقی مهم ترین پیشران های توسعه گردشگری پزشکی در شهرهای تبریز و اردبیل با رویکرد آینده پژوهی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری

2 دانشگاه تبریز

3 دانشگاه تبریز، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری

چکیده

زمینه و هدف: جهانی‌سازی مراقبت‌های بهداشتی موجب پیدایش گونه جدیدی از گردشگری در شهرها شده است که معمولاً به‌عنوان گردشگری پزشکی نیز شناخته می‌شود، در این بین در ایران کلان شهر های تبریز و اردبیل به دلیل موقعیت جغرافیایی برتر و داشتن امکانات و تجهیزات پزشکی مناسب به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد این گونه گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده است؛ بنابراین، این پژوهش به دنبال بررسی و شناسایی مهم ترین نیروهای پیشران موثر بر توسعه گردشگری پزشکی در شهرهای تبریز و اردبیل با رویکرد آینده پژوهی در افق زمانی 1402 الی 1412 می‌پردازد.

روش‌شناسی: این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و از منظر ماهیت بر اساس روش‌های علم آینده‌پژوهی هنجاری- تحلیلی می‌باشد که با ترکیبی از روش‌های اسنادی و پیمایشی انجام‌گرفته است. جهت گردآوری داده‌های موردنیاز از ابزار پرسشنامه که شامل 65 عامل که با استفاده از نظر کارشناسان شناسایی و استخراج‌شده و با استفاده از نظر تعداد 25 نفر از متخصصین و کارشناسان با روش دلفی تکمیل گردیده، استفاده‌شده است. در مرحله بعد متغیرهای راهبردی در توسعه گردشگری پزشکی در شهرهای اردبیل و تبریز با استفاده از روش تحلیل آثار متقاطع عوامل در نرم‌افزار میک مک به کار گرفته‌شده است.

یافته‌ها: یافته های تحقیق بیانگر آن است که از میان 65 عامل بررسی‌شده در این تحقیق، 13 عامل به‌عنوان عامل کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری پزشکی شهرهای تبریز و اردبیل انتخاب‌شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات