نگرش جامعه محلی نسبت به توسعه گردشگری (مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری شهرستان مرودشت)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 بخش جغرافیا، دانشگاه شیراز، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در نواحی روستاییِ به ویژه روستاهای هدف گردشگری، توسعه‌ی گردشگری می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای پویایی اجتماعی و توسعه‌ی روستایی باشد. حمایت جامعه‌ی میزبان یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای توسعه‌ی گردشگری روستایی است.

روش‌شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کابردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه‌ی آماری تحقیق، جمعیت 18 ساله و بزرگتر ساکن در روستاهای هدف گردشگری شهرستان مرودشت شامل دشتک، کندازی و جیدرزار می‌باشد. داده‌های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه برای 350 نفر گردآوری شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تک‌نمونه‌ای،آزمون تی برای نمونه های مستقل، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس یکطرفه با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS انجام شد.

یافته‌ها: نگرش روستانشینان نسبت به پیامدهای مطلوب گردشگری و همچنین حمایت جامعه‌ی محلی از توسعه‌ی گردشگری از سطح متوسط بالاتر است. در سطح اطمینان 95 درصد، اثر ترکیبی متغیرهای نگرش روستانشینان نسبت به پیامدهای اقتصادی، فرهنگی، محیطی و زیرساختی گردشگری بر حمایت از توسعه‌ی گردشگری معنادار است و 72 درصد از واریانس حمایت از توسعه‌ی گردشگری را تبیین می‌کند.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات: سهیم کردن جامعه‌ی میزبان در منافع اقتصادی حاصل از گردشگری، توسعه‌ی زیرساخت‌ها در نواحی روستایی و تأمین خدمات مورد نیاز جامعه‌ی میزبان و گردشگران، می‌تواند نقش مؤثری در تقویت حمایت جامعه‌ی محلی از توسعه‌ی گردشگری داشته باشد.

نوآوری و اصالت: این پژوهش از معدود مطالعاتی است که اثر پیامدهای اقتصادی، فرهنگی، محیطی و زیرساختی گردشگری را بر حمایت جامعه محلی از گردشگری در روستاهای هدف گردشگری بررسی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات