بررسی و شناسایی عوامل و مولفه های تاثیرگذار بر کسب و کارهای گردشگری روستایی پساکرونا مطالعه موردی روستاهای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ روستایی، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم‌محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایـران

2 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ شهری ، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم‌محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایـران

3 دانشجوی دکتری

چکیده

صنعت گردشگری، به شدت از شیوع بیماری کرونا تاثیر پذیرفت و یک دوره رکود همراه با از بین رفتن بسیاری از مشاغل را تجربه کرد برهمین اساس شناخت عوامل و مولفه های موثر بر کسب و کارهای گردشگری در دوران پساکرونا می تواند در بازسازی سریع‌تر این صنعت حائز اهمیت باشد. این پژوهش به دنبال بررسی و شناسایی عوامل موثر بر کسب و کارهای گردشگری روستایی در دوران پساکرونا است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع کمی و باتوجه به هدف آن کاربردی بوده که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و در بازه زمانی بهار سال 1402 انجام شده است. قلمرو مکانی مطالعه حاضر در استان جهارمحال و بختیاری بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه سرپرستان خانوار روستایی ساکن در 13 روستای هدف گردشگری در این استان بوده است. روایی پرسشنامه به صورت صوری و توسط اساتید و نخبگان با اصلاحات لازم تایید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد آزمون و تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که مجموع 7 عامل استخراج شده، 56/66 درصد از واریانس کل متغیر وابسته را تبیین کرده است. درصد تبیین 7 عامل استخراج شده به ترتیب اهمیت بدین گونه است: عامل اول: زیرساختی-حمایتی 75 /16؛ عامل دوم: آموزشی-فرهنگی 42/12؛ عامل سوم: پتانسیل سنجی و شناخت ظرفیت ها 97/9؛ عامل چهارم: بازیابی سلامت و شرایط روحی 74/8، عامل پنجم: توسعه تکنولوژی 26/5؛ عامل ششم: تغییر رویکرد و انعطاف مدیریتی 83/4 و عامل هفتم: محیط محوری 59/4 درصد از واریانس کل متغیر وابسته را تبیین می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات