بررسی و شناسایی عوامل و مولفه های تاثیرگذار بر کسب و کارهای گردشگری روستایی پساکرونا مطالعه موردی روستاهای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ روستایی، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم‌محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایـران

2 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ شهری ، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم‌محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایـران

3 دانشجوی دکتری

چکیده

زمینه و هدف: صنعت گردشگری به دلیل ماهیت پویایی که دارد، به‌شدت از شیوع بیماری کرونا تأثیر پذیرفت و یک دوره رکود همراه با از بین رفتن بسیاری از مشاغل را تجربه کرد. احیا و بازسازی سلامت جامعه و کسب‌و‌کارهای گردشگری یک هدف مهم برای دولت‌ها و فعالین حوزه گردشگری است. بر اساس همین شناخت عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر کسب‌و‌کارهای گردشگری در دوران پساکرونا می‌تواند در بهبود شرایط و بازسازی سریع­تر این صنعت حائز اهمیت باشد. این پژوهش به دنبال بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر کسب‌و‌کارهای گردشگری روستایی در دوران پساکرونا است.
روش­ شناسی: روش تحقیق مورد استفاده از نوع کمی و با توجه به هدف آن کاربردی بوده که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و در بازه زمانی بهار سال 1402 انجام شده است. قلمرو مکانی مطالعه حاضر در استان جهارمحال و بختیاری بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه سرپرستان خانوار روستایی ساکن در 13 روستای هدف گردشگری در این استان بوده است و از بین آن‌ها 149 نفر به صورت تصادفی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. روایی پرسش‌نامه به صورت صوری و توسط اساتید و نخبگان با اصلاحات لازم تأیید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد آزمون و تأیید قرار گرفت. برای استخراج عوامل و مؤلفه‌ای مورد نظر، از تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها: نشان می‌دهد که مجموع 7 عامل استخراج شده (زیرساختی-حمایتی؛ آموزشی-فرهنگی؛ پتانسیل سنجی و شناخت ظرفیت‌ ها؛ بازیابی سلامت و شرایط روحی، توسعه تکنولوژی؛ تغییر رویکرد و انعطاف مدیریتی؛ و محیط محوری)، 62/56درصد از واریانس کل متغیر وابسته را تبیین کرده است. 
نتیجه­ گیری و پیشنهادات: درصد تبیین 7 عامل استخراج‌شده به ترتیب اهمیت بدین گونه است: عامل اول: زیرساختی-حمایتی 75 /16؛ عامل دوم: آموزشی-فرهنگی 12/42؛ عامل سوم: پتانسیل سنجی و شناخت ظرفیت‌ها 9/97؛ عامل چهارم: بازیابی سلامت و شرایط روحی 8/74، عامل پنجم: توسعه تکنولوژی 5/26؛ عامل ششم: تغییر رویکرد و انعطاف مدیریتی 4/83 و عامل هفتم: محیط محوری 4/59درصد از واریانس کل متغیر وابسته را تبیین می‌کنند.
نوآوری و اصالت: کرونا پدیده‌ای بود که آسیب‌های جدی به کسب‌و‌کارهای مختلف به‌ویژه صنعت گردشگری وارد کرد و مسیر این کسب‌و‌کارها را عوض کرد، پرداختن به عواملی که بعد از کرونا می‌تواند در کسب‌و‌کارهای گردشگری به‌ویژه در مناطق روستایی تأثیرپذیر باشد تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است و این موضوع در استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری نمود بیشتری دارد. بر اساس همین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کسب‌و‌کارهای گردشگری پساکرونا در مناطق روستایی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abu Bakar N., Rosbi S. (2020). “Effect of Coronavirus disease (COVID-19) to tourism industry”. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193.
Amir Mohammad Colabi, Mohammad Reza Zali, Jahangir Yadalhi Farsi, Mehran Rizvani (2016). Conceptualization And Contextualization of Entrepreneurial Strategic Renewal -Case Study of Iran Ceramic and Tile Industry. Journal of Business Management Perspective, 15(27), 13-30. (In Persian)
Armstrong, E. K. (2008). Destination recovery after natural disasters - A case study of the recovery of the ACT tourism industry after the 2003 bushfires. PhD thesis, Tourism Discipline. University of Canberra. Canberra.
Bagheri, M., Mobasheri, A. A., & nikbakht, A. (2021). Identify and prioritize strategies for promoting tourism and hospitality businesses in post- COVID-19. Journal of Tourism Planning and Development, 10(36), 103-127. doi:10.22080/jtpd.2021.20178.3407 (In Persian)
Butler, R. (2009). Tourism in the future: Cycles, waves or wheels? Futures, 41(6), 346-352.
Chen, K., Enger, W., Yu, J., Zhang, C.)2020(. Hitting the road again: How Chinese travelers are thinking about their first trip after COVID-19. McKinsey & Company, Retrieved from: https://www.mckinsey.com/featured-insights/asia-pacific/hitting-the-road-again-how-chinese-travelers-are-thinking-about-their-first-trip-after-covid-19.
Colabi, A. M., & Karimirad, S. (2020). Entrepreneurial Strategic Renewal in the Post-Corona Era; the Firms of Tourism Industry. Tourism Management Studies, 15(0), 285-308. doi:10.22054/tms.2020.52807.2330 (In Persian)
Dube, K., Nhamo, G., Chikodzi, D. (2020). COVID-19 ccripples’global restaurant and hospitality industry, Current Issues in Tourism, trading as Taylor & Francis Group, 1-4.
Faulkner, B. (2013). Towards a framework for tourism disaster management. In Managing tourist health and safety in the new millennium (pp. 155-176). Routledge.
Glaser, L., Fourné, S. P., & Elfring, T. (2015). “Achieving strategic renewal: the multi-level influences of top and middle managers’ boundaryspanning”. Small Business Economics, 45(2), 305-327.
Gössling, S., Scott, D., & Hall, C. M. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1), 1-20.
Harchandani, P., & Shome, S. (2022). TOURISM IN COVID-19 PANDEMIC: CONSEQUENCES AND THE WAY FORWARD. Economic Studies, 31(1).
 Heydari Arjalo, Tara, Zare, Amir Abbas, Najdaghi, Nastern, Heydari Arjalo, Elaha (2022), Investigation of factors affecting post-corona tourism development (Study case: Shiraz city) , Future Urban Research Quarterly, Volume 2, Number 2, 79-100 . (In Persian)
Hosseininia, G. H., & Aliabadi, V. (2021). The Model Design for Tourism Entrepreneurship Entrepreneurial Ecosystem Growth in the Rural Environment of Iran from the Perspective of Experts. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 17(0), 195-213. (In Persian)
Jahanian, Manouchehr, (2019), principles and basics of tourism management and planning, Tehran, Jihad University Press. (In Persian)
Järvi K., Khoreva V. (2019). “The role of talent management in strategic renewal”. Employee Relations:The International Journal, 42(1), 75-89.
Jones, P., & Comfort, D. (2020). The COVID-19 crisis and sustainability in the hospitality industry. International journal of contemporary hospitality management, 32(10), 3037-3050.
Kearney, C., & Morris, M. H. (2015). “Strategic renewal as a mediator of environmental effects on public sector performance”. Small Business Economics, 45(2), 425–445.
Khan, D. and Yasmine Khan, L. (2020). “The Economic Impact of COVID-19 on Developing Countries”. UGC Care Journal, 31(8), 611-617.
Labonte, R., Mohindra, K., & Schrecker, T. (2011). The growing impact of globalization for health and public healthpractice.Annual Review of Public Health,32(1), 263–283. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-031210-101225
Lama, R., & Rai, A. (2021). Challenges in Developing Sustainable Tourism Post COVID-19 Pandemic. In Tourism Destination Management in a Post-Pandemic Context (pp. 233–244). Emerald Publishing Limited
Logemann, M., Cornelissen, J., & Piekkari, R. (2018). “The sense of it all: Framing and narratives in sense giving about a strategic change”, Long Range Planning. In Press, https://doi.org/10.1016/j.lrp.2018.10.002.
Morris, M. H., D. F. Kuratko, & Covin, J. C., (2010). “Corporate Entrepreneurship and Innovation”. South-Western/Thomson Publishers.
Mowforth, M., & Munt, I. (2015). Tourism and sustainability: Development, globalisation and new tourism in the third world. routledge.
Nazari sarmazeh, H., & Seidaiy, S. (2021). Analysis of fundamental factors affecting the development of tourism entrepreneurship using qualitative comparative analysis of fuzzy set (Case study of Koohrang County). Journal of Geography and Planning, 25(77), 261-276. doi:10.22034/gp.2021.6526.2660 (In Persian)
Orîndaru, A., Popescu, M. F., Alexoaei, A. P., Căescu, Ș. C., Florescu, M. S., & Orzan, A. O. (2021). Tourism in a post-COVID-19 era: Sustainable strategies for industry’s recovery. Sustainability, 13(12), 6781
Pongsiri, M. J., Roman, J., Ezenwa, V. O., Goldberg, T. L., Koren, H. S., Newbold, S. C., Ostfeld, R. S., Pattanayak, S. K., & Salkeld, D. J. (2009). Biodiversity loss affects global disease ecology. BioScience,59(11), 945–954. https://doi.org/10.1525/bio.2009.59.11.6
Ritchie, B. W. (2004). Chaos, crises, and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism management, 25(6), 669-683.
Ritchie, B. W., Jiang, Y. (2019). A review of research on tourism risk, crisis and disaster management: Launching the annals of tourism research curated collection on tourism risk, crisis and disaster management. Annals of Tourism Research, 79 (102812), 1-15.
Russell, R. (2005). Chaos Theory and its Application to the TALC Model. The tourism area life cycle, Volume 2: conceptual and theoretical issues, 164-179.
Sharai, Fatemeh, Kalabi, Amir Mohammad, & Khodadad Hosseini, Seyyed Hamid. (2018). Designing a sustainable corporate development model: clarifying the role of corporate social responsibility, corporate governance, and shared value creation. Scientific Journal "Social Capital Management", 6(3), 305-325. doi:10.22059/jscm.2019.279369.1828 (In Persian)
Sharma, G. D., Thomas, A., & Paul, J. (2021). Reviving tourism industry post-COVID-19: A resilience-based framework. Tourism management perspectives, 37, 1-11.
Simsek, Z., & Heavey, C. (2011). “The Mediating role of knowledge-based capital for corporate entrepreneurship effects on preformance: A Study of small to medium-size firms”. Strategic Entrepreneurship Journal, 81–100.
Smith, D. (1990). Beyond contingency planning: Towards a model of crisis management. Industrial Crisis Quarterly, 4, 263–275.
Trunfio, M., & Pasquinelli, C. (2021). Smart technologies in the Covid-19 crisis: Managing tourism flows and shaping visitors’ behaviour. European Journal of Tourism Research, 29, 2910-2910.
Turner, S. F., Mitchell, W., & Bettis, R. A. (2007). “Strategic Renewal via Generational Product Innovation: The Impact of Market Concentration on Firms’ Responsiveness to Competitive and Complementary External Events”.
World Travel & Tourism Council. 2022. Available online: http://www.wttc.org.
Wut, T. M., Xu, J. B., & Wong, S. M. (2021). Crisis management research (1985–2020) in the hospitality and tourism industry: A review and research agenda. Tourism Management, 85, 104307.
Yang, J., Hu, J., & Zhu, C. (2021). Obesity aggravates COVID‐19: a systematic review and meta‐analysis. Journal of medical virology, 93(1), 257-261.
Yavari Gohar, Fatemeh, & Mansouri Moayed, Fereshte. (2016). Crisis management in the tourism industry. Tourism Management Studies Quarterly, 12(40), 21-40. doi:10.22054/tms.2018.15614.1439 (In Persian)
Zheng, S., Li, H., & Sun, H. (2023). Crisis lifecycle, policy response, and policy effectiveness. Public Management Review, 25(2), 286-312.